onsdag, november 17, 2010

Höst mot vinter och tystnad i Småland

För inte så länge sedan var jag där som tystnaden är så dominant att den nästan gör ont i öronen. En härlig långhelg i Småland. Jag och Tobb hyrde bil och åkte ner för att umgås med hans familj och ta det lugnt ett par dagar.

En vistelse där är verkligen vila för sinnet då kontrasten gentemot storstaden är enorm. Och då tycker jag verkligen inte att Göteborg är en särskilt intensiv stad sen jag vande mig vid dess puls. Alla jag känner som jämför Göteborg med andra större städer säger att det här är ett helt annat och mycket lugnare tempo, att man i Gbg kan tala med folk på spårvagnen utan att bli ansedd som konstig.
Men jag tror på kontraster. Jag tror att det är de som gör att man kan fortsätta att uppskatta livet och se spänning i vardagen.


Under vistelsen åt vi goda italienska ostar, gick på storloppis och besökte Tobbes syster som nyss köpt hus. Framförallt tog vi det stilla och tittade in i brasan som knastrade så gott i tystnanden och värme upp både kropp och själ. Det var roligt att få lära känna hans familj bättre, höra deras tankar och se deras lilla matbutik.
Jag hoppas på en ny långhelg någon gång efter jul.

Inga kommentarer: