torsdag, maj 17, 2012

M.D.N.A



 I'm addicted to your love... MDNA...

Som den lille Madonna-nörd jag är var den sena leveransen av Madonnas nya skiva i deluxeformat en besvikelse. Jag fick vänta en hel vecka efter skivsläppet innan den dök upp i min brevlåda!
Men tyvärr får jag väl säga att albumet i sig bjöd på en del besvikelse också - uppblandad med njutning och eufori skall tilläggas!

Madonna har de senaste åren skapat långfilm om Englands abdikerande kung samt öppnat sina specialdesignade Hard Candy-gym runtom i världen. Hennes välgörenhet i Malawi samt adoption av ytterligare ett barn från landet lär också ha tagit en hel del tid från musikskapandet, och alla som främst diggar henne som artist och musiker fick vänta länge innan uppföljaren till Hard Candy dök upp. Den väntan har skapat stora snackisar och spänd uppladdning inför drottningens återkomst.

Under hennes frånvaro från popmusiken har Lady Gaga sopat banan med sina monster och Youtubekanalerna har blivit sprängfyllda av inlägg kring vem som egentligen är popdrottning år 2012. Madonna eller Gaga? Nu kan man nästan inte se någon video med dessa artister på Youtube utan att också få läsa en hätsk debatt kring detta ämne - som om det bara kan finnas en stor kvinnlig världsstjärna på pophimlen. Debatten om Gagas verkliga kön kan ju dock komplicera detta något...

De höga förväntningar som fanns på popdrottningen förverkligades inte med MDNA. Hon har inte skapat ett helt nytt kapitel, hon har inte skapat en helt ny Madonna med en helt ny stil. Men det betyder inte att Madonnas nya platta är dålig på något sätt - tvärtom. Hon fortsätter att dansa på discoscenen i högklackat och skapar år 2012 fortfarande popmusik med hög kvalitet och ofta med intressanta och tänkvärda texter. Paketeringen med skojiga videon till Give me all your luvin samt avklädda videon till Girl gone wild (se nedan) är snygg och stilsäker.

MDNA låter lite som en samlingsplatta trots att låtarna är nya. Madonna använder sig av referenser till tidigare i verk i nästan varenda låt. Inledande Girl gone wild börjar med en bön som kan härledas till mycket av det Madonna gjort tidigare, och låten i sig är egentligen bara en uppdaterad version av Celebration 
Trallvänliga Turn up the radio, Give me all your luvin och Superstar låter som ett flertal av Madonnas tidiga glädjefulla melodier från 80-talet . Ett flertal rap-moment klingar Hard candy medan I'm a sinner surrar av Beautifiul stranger från Austin Powers. Den vackra och stilrena balladen Falling free producerad av William Orbit kunde ha platsat på Ray of light medan arga Gang bang passar de vresigare delarna av 90-tales Erotica.
Sammantaget känns MDNA som en promenad längst med minnenas väg, hand i hand med en vältränad och snyggbotoxad Madonna. Allt känns ingen, och det är både tråkigt och tryggt samtidigt.

Mina personliga favoriter är kärlekskranka Love spent med sin stilrena melodi, Hung-up-sampling och klingande banjo. Likaså är fräcka I don't give a samt Beautiful killer guldkorn från plattan.
Det som jag tematiskt tycker bäst om är de spår som Madonnas skilsmässa tycks ha satt i låtarna. Jag räknar till hela sex låtar som på ett eller annat sätt tycks referera till att Madonna och Guy Ritche gått åt varsitt håll. Madonna är både vansinnigt arg, ledsen, sorgsen och hämndlysten samtidigt som hon klart deklarerar att hon klarar sig själv och att sorgerna gjort henne starkare. Trots hennes stora ikonstatus och stora distans tror jag att många av hennes texter är högst personliga, och det är och har alltid varit en av hennes absoluta styrkor som artist.

Nu ser jag fram emot sommarens världsturné. MDNA som medvetet liknar namnet till ecstacydrogen MDMA fick cencureras bort, och nu heter turnén enbart World tour 2012.
Madonna kommer till Göteborg den 4 juli och då kommer jag stå och känna mig förundrad nära scenen i golden circle precis som jag gjorde 2009. Då var jag även förundrad efter konserten av att jag hade tappat min hörsel - så till denna omgång tänker jag skaffa ett par proffsiga öronproppar.
Det släpps väldigt lite information om turnén, vilket är både frustrerande och spännande. I en intervju avslöjade hon att spelningens första tema är "transgression" (överträdelse) och kommer att handla om hennes aggressioner. På bilder från Facebook har jag sett repetitioner med en pistolbeväpnad Madonna och jag tippar därför att våldsamma Gang bang samt Revolver och eventuellt Beautiful killer kommer att inleda showen. Jag har också sett bilder på hur hon övar sig i att gå på lina. Mycket lovande tycker jag!

2 kommentarer:

Wanda sa...

David - Du borde nästan byta jobb. Vilken strålande recension!!!! Jag bugar av vördnad!

D-C sa...

Åh så bra, då kanske du kan se fram emot konserten mer :)
Det finns mycket där bakom botoxet som är intressant, och det kommer bli en bra show!