måndag, maj 21, 2012

Bilder från det nya rummet

Det har varit väldigt spännande att sitta i vårt lilla "upplevelserum" i lägenheten och följa utvecklingen på vår innergård i Kvarteret Venus. I takt med att hus efter hus runtom gården blev färdigbyggda började också gården ta form, allt i takt till mitt tedrickande i korgfåtöljen. Intressant att vara en del av ett byggprojekt -. jag och Tobb har ju samtidigt även format vårt gemensamma hem och vårt gemensamma liv.

Nu är gården klar till hälften. För ett par dagar sedan lyfte de bort stängslen runt ena halvan och istället för byggubbar har jag från min korgfåtölj fått följa grannarnas förundrade, första, stapplande steg på de nylagda stengångarna.

Det som jag funderat mest på under byggets gång - och även nu när det är klart - är hur extremt många olika material man använt sig av på gården: Runt gångarna och rabatterna sitter ömsom stubbar och ömsom brun metall, bänkarna är av ek och ovanför dem hålls ett glastak upp av grå metall.
I mitten har man gjort en spiralformad rabatt och strax intill finns ett pyramidformat fönster varur ljus från parkeringsdäcket i källaren lyser på kvällen.
På kvarterets hemsida - som man tyvärr inte kan komma in på för tillfället - står det bland annat om stilen och färgtemat. Jag minns ord som "klassiskt" och "vilsamt" och undrar nu genom ångarna från mitt te om mitt inre lugn beror på att gården är vilsam eller om min förundran över dess stilmässiga krockar gjort mig mållös.
Det bästa av allt med dessa upplevelser är att bara halva gården är färdig, resterande befinner sig fortfarande bakom galler. Det kommer alltså mera!

Efter jobbet idag tog jag steget ut på gården och fotograferade. Sedan satte jag mig på ekbänken under glastaket och lyssnade på åskan en stund. Det kändes bra. Helt plötsligt fann jag ett helt nytt rum att vara i och njuta av. Gårdskatten som tidigare sett så uttråkad ut for fram och tillbaka i grönskan ett par gånger och tycks trivas mycket bättre nu. Barn som jag tidigare inte sett röken av gungade frenetiskt på gunggetingarna. Jag vågade inte prova getingarna idag, men kanske imorgon!








1 kommentar:

Godot sa...

WOW! Jösses vad fint det har blivit!