onsdag, juni 13, 2012

Jag och mina val

När jag gick till Ica häromdagen stod det en Faktumförsäljare till vänster om ingången och en tiggare till höger. Jag valde att gå förbi dem in i butiken men då jag kom ut igen efter att ha handlat mjölk mm. köpte jag först en tidning av försäljaren för att sedan lägga växeln i tiggarens burk. 
Det har dykt upp allt fler tiggare på stan under de senaste året. De sitter antingen på gatan med en burk framför sig eller står upp lutandes mot en käpp eller krycka. Även fler Faktumförsäljare har gjort sig synliga. Vad kommer detta sig?
Har det offentliga rummet misslyckats i sitt eviga uppdrag att rensa upp på gatorna för att det skall se snyggt ut eller har den sociala och ekonomiska problematiken blivit allt tyngre?
Har vår välfärd misslyckats i sitt ämbete att stötta de svaga i samhället och hur mycket av det handlar i så fall om globala strömningar?
Jag har inga svar på alla dessa frågor utan märker att min frågor bara blir fler och fler ju mer jag rör mig i offentligheten. Att synas är att se även om det man ser inte alltid är så bekvämt.

De gånger jag valt att gå förbi tiggarna på stan utan att skänka en slant har jag alltid gått vidare med ett sting av skam. Jag tror att det är den skammen, den obehagskänslan, som tex mina morföräldrar har svårt för då de går förbi och säger något i stil med "usch vad många tiggare det dykt upp på sistone!" I mötet med en fattig måste man ta ställning och det är något av det svåraste som finns, för hur många är inte alternativen, och hur kan man någonsin få veta vilka konsekvenser ens val får när man väl gått därifrån?

Alla dessa val har ju också kommit att bli mer komplexa i å med globaliseringen och dess rörelser. Min slant i burken har betydelse på långt många fler sätt än jag kan ana. Man har misstankar om att tiggarna är organiserade av kriminella ligor, att det handlar om människohandel där man låter försvarslösa och svaga personer tigga pengar på stan. Hur lönsam en sådan verksamhet kan vara i en stad där de flesta tittar bort och går förbi kan man fundera på. Men jag gör skillnad och det gör mig så vansinnigt frustrerad när jag inte vet på vilket sätt. Om ligateorierna stämmer gynnar jag människohandel genom minsta lilla krona jag lägger i burken. Men om jag behåller kronan själv kanske ligan gör sig av med (dödar) tiggaren med den tomma burken.

Jag känner mig vilsen. Jag behöver läsa på alternativt flytta långt bort från staden, men det sistnämnda alternativet känns mer som flykt än problemlösning.

Bild lånad av http://bloggwp.surfjerk.se

Inga kommentarer: