onsdag, juni 13, 2012

NEJ till obligatorisk sommarskola

Jag säger nej till obligatorisk sommarskola.
Jag tycker att det är ett riktigt dumt förslag.

Nu får vi betyg redan från årskurs 6 och kraven har skärps generellt. Den nya läroplanen rimmar inte med aktuell utvecklingspsykologi/hjärnforskning.
I skollagen står det klart och tydligt att "alla elevers behov skall tillgodoses i skolan". Alla skall alltså ha möjlighet att få godkända betyg oavsett svårigheter, diagnoser och bakgrund. Att då tvinga in de elever som inte klarat läsåret i sommarskola blir ett straff för ett brott som eleverna inte är skyldiga till. Det är inte elevernas fel att resurserna alltid brister i skolan. Att vi varken har tillräckligt många elevassistenter, resurslärare, specialpedagoger eller möjlighet till enskild undervisning eller mindre grupper. Det är inte elevernas fel att skolan inte kan ta hand om de på ett bra sätt, men ändå vill alltså socialdemokraterna att de som har det svårast skall få ett betydligt kortare sommarlov än de som det gått bra för.
Skämmes!

Nej säger jag! Och till alla politiker ute i kommunerna säger jag; in med mer pengar i skolan! Med ökade krav på dokumentation för lärarna, ökade krav på kunskapsinhämtning för barnen, samt med färre elever som har rätt till särskola är skollagen nästan omöjlig att ta på allvar. Och obligatorisk sommarskola är för mig ett skämt som allvarligt nog säger alldeles för mycket om den tid vi lever i.

Inga kommentarer: