tisdag, april 24, 2012

Höna

Det har varit en  intensiv debatt kring det könsneutrala begreppet "hen" i de sociala medierna de senaste veckorna. Och då jag sällan läser tidningen, hör på radio eller ser tv är Fejjan min främsta kanal för att snappa upp trender i tiden. Och det är faktiskt ganska effektivt eftersom de nyheter och teman som intresserar det svenska folket sprider sig som en löpeld på Facebook.

Hen är för mig inget nytt begrepp. Redan då jag pluggade kultur för flera år sedan plockades hönan fram ur studentlitteratiuren och det blev mycket tal om genus och könsroller. 
Då debatten kring begreppet blossat upp idag är det inte ordet i sig som gör mig konfunderad. Hen är ett viktigt begrepp för den som har en osäker könsidentitet eller som inte vill placera sig i ett fack. Hur jämställda vi än påstår oss vara bär vi alla på enorma fördomar, föreställningar och värderingar om hur kvinnor och män skall vara. Den som inte passar i lådan lär få veta det på ett eller annat sätt. Ta bara den håriga armhålan under melodifestivalen som visst ska ha skapat vilda diskussioner. Bara att en sådan fånig sak väcker uppmärksamhet säger väl en hel del om hur viktigt det är att fortsätta arbeta för jämställdhet och valfrihet?

Hen är inte lösningen på våra jämställdhetsproblem, men sätter verkligen fingret på problemen. Det har blivit tydligt genom det väsen som hen skapat. Varför blir människor så provocerade? Könsrollerna blir vassa i kanterna när de hotas av uppluckrande, och själv kanske jag aldrig kommer att förstå det med tanke på hur många av de typiskt manliga könsaspekterna jag redan tagit avstånd från. Jag har andra identitetsmarkörer istället.Bär man istället sin trygghet i de egenskaper som knyts till ens kön blir hen ett ifrågasättande av ens person - och det är förmodligen ganska smärtsamt.

Det enda upprörande med hen enligt mig - men samtidigt det mest komiska - är att det faktiskt betyder höna. Det känns som att man missat lite där!


Inga kommentarer: