torsdag, juli 05, 2012

MDNA, World tour 2012


Det tog ett bra tag innan Madonna dök upp på scenen på Ullevi igår. Publiken blev otålig, men oj vilket röj hon drog igång när hon väl trädde fram, omgärdad av demoner, halvnakna pojkar i röda munkkåpor samt videoskärmar med gotisk kyrkmiljö.

Hela showen var visuellt imponerande med superslimmad koreografi och mer välgjorda videoprojektioner än de under Sticky and sweet-turnén. Hon hade även uppdaterat sin röst något och sjöng överlag riktigt bra med undantag från ett par nummer.
Jag, Tobb och Anna stod precis intill catwalken, där hon körde flera låtar under konserten, och fick därför riktig närkontakt med Madonna. En av showens finaste nummer var en nedtonad Like a virgin till piano och stråkar som hon sjöng strax intill oss. Hon sjunger generellt mycket bättre när hon står stilla och när hon släpper gitarren som hon ibland använder som rekvisita. Även Masterpiece skedde relativt stillastående och lät också superb.
Like a prayer var en riktig allsångspublikfriare och när hon sträckte micken mot oss tryckte det på rejält bakifrån och jag inbillar mig att våra röster måste ha hörts i högtalarna, och helt säkert måste Madonna ha hört när Anna skrek ut sin kärleksförklaring till henne.

Fler höjdpunkter för mig var pumpande I'm addicted där Madonna och dansarna körde någon form av asiatisk kamsportsdans iförda glittriga, futuristiska kimonos samt teatraliska och våldsamma Gang bang.
Det var egentligen mycket lite jag tyckte illa om. Måhända kunde hon skippa datortröstversionen av Hung up och istället köra hela Pappa dont preach som hon bara sjöng till hälften, likaså tyckte jag att nya Im a sinner, som är en riktigt bra låt på skivan, blev lite bullrig live. Men den massiva kritik som kvällspressen nu basunerar ut, och som började redan innan konserten, har jag faktiskt väldigt svårt att förstå. Det känns som att de flesta kritiska journalister vill att hon skall bli kvar på 80-talet då de menar att hon "förstör" sina gamla hits genom att göra om dem. Men har man hållit på i tre årtionden att göra popmusik, som enligt mig fortfarande håller måttet, så är det väl inte särskilt intressant att göra likadant år efter år? Madonna har klart deklarerat att hon är ointresserad av gammal skåpmat. Likaså verkar kritikerna ha svårt att uppskatta det teatraliska och symboliska i hennes shower och avfärda det som misslyckade försök att "provocera". Visst gör Madonna så gott hon kan med sina kors, sin blottade rumpa, sina högklackade unga män och skjutande på scenen, men som jag ser det handlade hela den första delen av showen om gränsöverskridande och om sorg/ilska över hennes skilsmässa, ett tema som även präglar en stor del av senaste plattan. Genom att hon som "gammal" inom underhållningsbranschen visar häcken på scen utmanar hon dessutom gängse normer kring kön och sexualitet. Madonnas shower skall inte ses som nostalgipublikfrieri, trots att hon i mångt och mycket är en extremt kommersiell artist, utan istället som dramatisk och innehållsrik underhållning där man dessutom får några härliga popdängor serverade för sig. 
Det som idag gjorde mig mest upprörd då jag skummade rubrikerna på tidningshyllan var att ett flertal kvällstidningar påstår att Madonna "skällde ut publiken" så att hundratals personer lämnade konserten. Det man syftar på var då hon i mitten av showen bad publiken att upprepa en viss fras. Hon tyckte att enbart de längst fram gjorde det ordentligt och sa "kom igen mother fuckers" till oss andra samt skämtsamt kallade oss för "galna svenskar". Jag upplevde att hon var på strålande humör och skämtade gott med oss. Det blir väldigt svårt att ta kvällspressen på allvar.

Naturligtvis är jag partisk som det Madonna-fan jag är, men jag hade verkligen en kanonkväll igår. Showen var fantastisk och Madonna var bättre än någonsin. Jag hoppas verkligen att hon åker på turné igen om ett par år.
Klippen nedan får ni se som smakliga smakprov från showen. Tyvärr är både bild- och ljudkvalitén av sämre sort, så ni som missar att se Madonna live den här gången får vänta tills det dyker upp en DVD i butikerna.

Inga kommentarer: