tisdag, juli 24, 2012

Sommaren som var och är

Som liten var sommarlovet evigt, men som stor och själv arbetande i skola känns lovet futtigt. Tiden är relativ och går numera alltför fort.
Häromdagen besökte en kollega verkstaden och påminde mig om att det finns en ände på semestern, en tid efter sommarlovet som består av arbete, krav och vedermödor men även utveckling, härlig gemenskap och spännande samtal.

Den här sommaren har jag och Tobb varit och besökt hans familj i Småland som i vanlig ordning tog emot oss med stora mängder mat och vila i Granhult, detta medan de själva jobbade på som vanligt i matbutiken.

När Tobbes vän samt kollega skulle göra studiebesök i Österlendska trädgårdar passade vi på att följa med dem. Tillsammans besökte vi Holma skogsträdgård där permakultur utövas, samt Mandelmanns trädgårdar.
Båda vackra men kunde inte slå upplevelsen av det ensamma trädet högst upp på en kulle. En otroligt vacker plats med utsikt över Österlens böljande och guppiga landskap. Vandringen genom rågåkern upp till träden samt stunden sittandes vid dess fot tar jag med mig som ett av sommarens vackraste minnen.

Vi hamnade efter våra studiebesök i Malmö där jag fick en närmare titt på det nya området i Västra hamnen inklusive Bo-01-utställningen.

Jag blev imponerad av husvariationen, offentliga konstverk och små detaljer som fångade min uppmärksamhet. Dock verkar man ha byggt bort det stadsliv som hamnen kunde ha uppburit. Det fanns mycket få restauranger, butiker och annat som skulle kunna locka folk.

Efter en natt i Malmö tog vi Öresundståget till Humlebeak i Danmark för en heldag på Louisana. Det var mitt andra besök på konstmuseet. Den här gången bjöds det på en varierad samlingsutställning samt en utställning om Nordisk arkitektur mm. Filmen om arkitektur var tänkvärd då den tog upp hur stadsrum kan byggas för att skapa de olika typer av arenor människor behöver för att mötas. Intressant med tanke på mina funderingar kring Västra hamnen i Malmö där man både lyckats och misslyckats med att dra folk för annat än att bo.


För närvarande bor vi i en väns kolonistuga invid Östra sjukhuset.

Vår vän är i Turkiet och har generöst lånat ut sin stuga till oss inklusive vacker trädgård, ölbryggeri i källaren och mycket tid och rum för reflektion, grillning och grön njutning.
I söndags var Maria från Dreja här och grillade med oss, igår var Hanna och Linda med familj här och gjorde detsamma och imorgon kommer ytterligare två vänner hit för en härlig grillstund.
En stuga med tillhörande trädgård inbjuder till umgänge och matlagning på ett helt annat sätt än en lägenhet i stan. Till och med att handdiska skänker mig en viss njutning när jag här till skillnad mot hemma får lov att blicka ut över en fin trädgård istället för in i ett grått kökskakel.
Ett köp av kolonistuga där man kan befinna sig halva året är en idé inte alltför orealistisk. Istället för att ta adjö av staden helt och flytta ut på landet skulle man kunna köpa en kolonistuga för halva summan samt försöka hitta en något billigare lägenhet i stan.

Snart kommer vår vän hem från Turkiet och vi behöver flytta på oss.

Jag åker till Marstrand för några dagars samvaro med familjen oc
h som final på sommaren kommer vi tillsammans med ett par drejkompisar åka till Music and arts i Stockholm. Jag ser fram emot att se Björk, Ane Brun, Anthony mfl live, samt för första gången sedan jag var ca en månad gammal återse staden där jag föddes.

Inga kommentarer: