fredag, december 22, 2006

Abdulla Abis julgröt och vikten av en nöt

I min familj är julafton strikt traditionell, något som jag klagade på då jag var yngre. Men nu är jag mer avlappnad och tycker att traditionerna är riktigt trevliga.
Först är det lutfisk, sedan gröt med mandel. Till den har alla förberett roliga grötrimm.
Sedan är det Kalle Anka med kaffe och massor av kakor. Sedan kommer tomten vilket tidigare har varit jag, men numera brukar min snart 12:åriga kusin ikläda sig rollen som nån form av tomtenisse. Julklappsutdelningen brukar resultera i en orgie av paket till mig. Jag verkar fortfarande, tillsammans med min kusin, räknas som barnet i familjen och får överdrivet mycket klappar varje år.
Lite senare är det stort julbord, och sedan rullar man antagligen fram. För utöver de strikt traditionella måltiderna står det godis och glögg mm framme, och ibland dricks det faktiskt även kaffe med kakor även efter julbordet!

Grötrimmandet tycker alla är roligt, och mitt rimm för i år utvecklade sig till en liten saga som blev rätt bra. =)

Abdulla Abi serverade julgröt i Pakistan
Men vid vit geggamojja var det ingen som var van
Mäster elder spottade och skrek -vad är nu detta?
ett jidder som du fått från Sverige kan inte göra oss mätta!


Abi lunkade skamset ner till närmaste moské
tog av sig sandalerna, gick sedan in för att be
-Allah, Allah de gillar inte, min fina fina julgröt
Allah han svarade med buller och bång, -du glömde lägga i en nöt!
Abdulla Abi han for så upp på fötterna igen
och till närmsta mandelträd sprang han genast sen


I skuggan av en dadelpalm satt en kärring tandlös och dan
Under palmen satt hon då hon aldrig hört talas om "julegran"
Men´s hon satt där och tugga på sitt gamla sketna snus
kom Abi kutandes som i ett opiumrus
-Vad i herrans namn, du gungar ju som en galen kamel
jag har alltid misstänk att med dig är det nåt fel!
-Kära tant, sa Abi glatt, min gröt den e nu färdig
och om någon i byn ska smaka, så ser jag dig som värdig


Gumman spottade ut på marken sitt gamla sketna snus
och sleva sin näve ner uti Abis egendrejade krus
Hon stoppade sedan in näven, i sin lilla rynkiga trut
Och se där spratt det i kärringen, och hon gav upp ett tjut
Mandeln som Abi lagt i gröten krossades mellan hennes två sista tänder

Hon blev så glad och lycklig att hon dansa och klappa händer

Hela bergabyn hörde ropen och kom dit med detsamma
Gumman sprätte hennefärgade fötter så att sanden började damma
-Nu ska jag tala om, skrek hon i fullständig falsett,
att denna gröten är fantastisk, så ät om ni har vett!


Byborna tog sig varsin soppaslev, men ej blev de glada som gumman
för den enda nöten som låg i gröten, den hade just hon fått på tungan
Alla som smakat vek därför av från platsen under dadelpalmen
men gumman var nu pilsk och tog så genast Abi under armen
De båda gick ut ibland kaktusar och heta sandvidder
och allting skedde således på grund av detta "jidder"


I byn satt mäster elder och knaprade på en dadelkärna
I öknen friade Abi till sin tant och hon sa -gärna, gärna!
Vart de sedan tog vägen det vet få, kanske inga
Men tänk vad fantastiskt ändå, att en liten mandel så mycket lycka kan bringa!


DC - 06

4 kommentarer:

Lo sa...

hahaha! jag ramlar snart av stolen av skratt när jag läser denna dikt så glatt! snart är det jul och då ska man ha kul. det är ingen snö, bara fortfarande grönt hö. Taken ligger blanka av vatten, tomten behöver inte ens ha hatten.
kram banan!

"Pooptroop" sa...

Hatten av för en sådan man
om arab och julgröt, rimma han kan.
Tänk om man själv hade en sådan förmåga
Att kunna rimma med en sådan låga.
En god jul önskas från mister poop

D-C sa...

Mister poop du är också bra på att rimma. Du är dessutom så snygg så att jag nog kommer svimma. GOD JUL!

Tant Grön sa...

skitkul!