tisdag, september 29, 2009

Gogreen - Go chemical?

I tider av ekologisk hets och vegetarisk förtur vill det till att passa sig. I tron om att man gör en god gärning för miljön, för sin hälsa eller för sitt eget samvete kan man i affären plocka åt sig till exempel ett paket med Krav-märkta äpplen, men om man tittar noga ser man att de fraktats hela vägen från Chile. Dessa Krav-märkta krumbukter finns överallt och ofta blir det svårt att som konsument bedöma vad som egentligen är bäst för miljön i form av besprutning, energiåtgång och utsläpp.

Idag köpte jag jordgubbar för att lyxa lite och passade på att komplettera med Gogreens Visp"grädde". Soyaprodukter lär vara nyttiga och soyaodlingen sägs kräva mindre energi och mindre koldioxid än uppfödningen av kreatur.
Produkten är god, men jag fick mig en tankeställare då jag tittade nogrannare på innehållsförteckningen:


Vatten,
palmolja,
maltodextrin,
socker,
havre,
emulgeringsmedel:
(mono- och diglycerider av fettsyror,
mono- och diglyceriders diacetyl vinsyraestrar,
polyoxietylensorbitanmonooleat),
sojalecitin,
förtjockningsmedel:
(mikrokristallisk cellulosa,
cellulosagummi,
karragenan),
surhetsreglerande medel:
(dikaliumfosfat,
trinatriumcitrat),
aromer
och havssalt.

Jag räknar till minst 17 ingredienser i Gogreens Visp till skillnad mot vanlig vispgrädde som bara innehåller vispgrädde. Att Googreen försäkrar att de " uteslutande använder sig av havre som växer på våra svenska åkrar" gör mig inte ett dugg lugnare när palmolja (som kommer som nr 2 på listan) sägs ha stor negativ inverkan på miljön och när alla övriga ingredienser kan antas ha fraktats från diverse håll i världen för att nå tillverkaren av produkten i Tyskland. Och talar vi om hälsoaspekter har jag lite svårt att tro att Visp, bara för att den är vegetarisk, skulle vara bättre för kroppen med denna gedigna lista av produkter vars inverkan på den mänskliga biologin säkert ingen har studerat i något längre persektiv.

Ibland måste man tänka ett varv extra i affären och hoppas att det varvet leder till ett bättre val!

1 kommentar:

Johanna sa...

Konstiga ingridienser!