söndag, februari 11, 2007

Ett mångkulturellt virrvarr

Igår var jag och Ems ute på långpromenad.
Efter ett besök på Bräckboden i Kungälv åkte vi till Kvibergs marknad där vi kryssade mellan de olika stånden av datordelar, nötter och frukt, kläder, kitch och indiska bollywood-filmer. De matorienterade ställena var bäst, framförallt grönsaksavdelningen på utsidan som var billig med bra kvalitét.
På marknader är det alltid mycket folk, och då hinner man inte vrida och vända på alla prylar som man kanske hade velat. Fick ett galet barn med en lite minidockvagn körandes på folks ben alltför nära mig ett par gånger. Så de flesta prylar fick jag se på avstånd över folks breda axlar, och det jag såg då var de allra mest synliga tingen till exempel en blinkade Madonna-bild, små glasvaser med uppstickande fjädrar och klädesplagg vars dekorationer skymde plaggen i sig. Fick dock i det mångkulturella virrvarret tag i ett par efterlängtade långkalsonger som sitter perfekt, en CK-one parfym (antagligen fejk), grönsaker och frukt, en toaletthandduk och en god bulle.
Efter Kviberg begav vi oss till Orienthuset borta vid Alelyckan. Var en lång väg att gå, men vi triggades av alla kalorier vi trodde oss bränna. I Orienthuset fanns det ett överflöd av skumma kakor och godisgrejer, grisklövar, teér och enorma förpackningar med oljor, ris och fröer av olika slag. Jag köpte bröd, ingerfäragodis, torkad kamomill, choklad, halva och vattenpipatobak med mintsmak. Nöjd med inköpen fick vi gå hela vägen till Gamlestadstorget då bussen inte skulle komma förräns efter 40 minuter.

Avslutade dagen med att äta upp några av våra fynd och surfa på nätet. Ems rensade sin kyl och jag fick ta emot gröna oliver, dressing och syltade körsbär. Min väska var proppad, och med två påsar i händerna frös jag nästa fötterna av mig i väntan på bussen eftersom den första var full, ingen extrabuss dök upp som de hade sagt, och den nästkommande ordinarie var försenad. Med nyvunnen kallbrand alá Backaplan tröståt jag mina ärtskidor från marknaden på grön express.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ändå som en väldigt intressant shopingtur =)Du köpte ju saker som jag knappt hört talas om.. Ingefäragodis - hur smakade det egentligen?! Kram Johanna

D-C sa...

Det smakar väldigt starkt av ingefära. Brände i munnen. Gott, men en i taget räcker! You should try it!

emma sa...

å mina vattenmelonfrön var jättegoda, fast det väl du redan. eller smakade du inte? glömsker e va jag e. rosenvattnet vet jag dock inte riktigt vad jag skall hitta på med, men det löser väl sig så småningom...tack för sällskapet!