onsdag, februari 21, 2007

När det privata blir offentligt

Ja nu har tv 4 börjat satsa på sex mer än bara indirekt. Engelska Sex inspectors har nu gjorts i en svensk version och sänds ganska sent en gång i veckan.
Det var ett tag sedan jag förhöll mig kritisk till medieutbudet, så jag tänker att det kanske är dags nu!
Alla vill ha sex, alla är intresserade av sex, och det är inget fel med sex. Det är också programledarnas ständiga försvar mot sina kritiker. Varför ska vi vara rädda för sex liksom?
Jag menar inte att sexet i sig är fel, inte heller de råd som de okåta paren får för att förbättra omständigheterna i sängkammaren. Finns säkert många nyttiga tips för de som vill kåta till livet lite. Det jag ställer mig kritisk till är att det sänds på tv. När det privata blir det offentliga går offentligheten in i folks sovrum och sätter ramen för vad ett bra sexliv är. De paren som är med i programmet är säkert nöjda med de tips de får, men allmänheten i sig får en ram runt hur sex bör se ut istället för att själva testa på vad de egentligen handlar om. Hur spontant blir det om man har två sexinstruktörers röster i huvudet när det börjar hetta till? Det handlar också om vilka föreställningar man reproducerar, och det som inte reproduceras görs osynligt vilket betyder att man inte bara öppnar upp vissas sovrum, utan även stänger andras. Programledarnas titlar som "sexexperter" ger mer tyngd åt deras sätt att se.
Sedan anser jag också att samhället i sig är tillräckligt sexfixerat som det är. När vi har frågor får vi svar, men svaren ger bara fler frågor, och våran kunskap gör oss snarare mer osäkra än öppna. Blir vi öppna särar vi på benen istället för att fundera på andra typer av öppenhet (eller kanske ömhet).
Programledaren för det nya "tjejprogrammet om sex", Lustgården, på tv 3, menar att vi snackar för lite om sex numera. Själv undrar jag om hon fick något hårt i huvudet när hon var liten!

3 kommentarer:

Lo sa...

ja, jag håller med dig! helt flippat att blanda in en konsult i sitt sexliv, nej, nej, mitt råd är att byta partner om det inte funkar i sängen! ;)

Anonym sa...

Hihi, gillade sista stycket i inlägget. Jag tror stenhårt på det, att hon fått något hårt i huvudet! =)

D-C sa...

Låter bra mina damer! Bra att ni tycker som jag. ;)