måndag, december 10, 2007

Amatörfixaren

Ibland får man såna där ryck som gör att saker blir gjorda, saker som man skjutit upp i flera månader utan någon direkt anledning förutom lathet.
Idag bestämde jag mig för att fästa upp dekorationstyget jag köpte i mars på en träram plus att skaffa en ny passande lampsladd och kontakt till kökslampan jag köpte av Thomaz.
Innan jag cyklade ut i småstaden sa Hanna åt mig på msn att det hade varit "jättelätt" när de satte upp sitt tyg på en träram. Underbart tänkte jag och cyklade till Kungälvs trä. Dock verkade det vara självbetjäning som gällde enligt machomannen i butiken. Jag fick välja ut plankor ensam och fick själv mäta längden på dem, och med den grovtandade sågen de erbjöd kan jag ju säga att det inte blev direkt jämt! Köpte med mig en liten såg hem för säkerhets skull, och det var tur det, för på något sätt hade jag lyckats mäta totalt fel så att jag fick kapa dem rejält. Det var skitsvårt att få kanterna att passa, och hur sjutton skulle jag på egen hand kunna limma och spika ihop delarna till en rektangulär ram? Det kom trälimm överallt och jag insåg att de spikar jag hade hemma var för korta. Jag slet med ramen i flera timmar, och tillslut i ren desperation och med sågspån på alla möjliga ställen tog jag fram häftpistolen ämnad för tyget och häftade ihop ramen! När man inte kan hantera de traditionella metoderna krävs nya tankar och tro mig sjutton om det inte blev helt okej trots allt! Tyget häftade jag upp på ramen och jag satte sedan upp hela grejen ovanför korgstolen. Att hela det nedre hörnet sticker ut i luften på grund av skev ram tänker jag åtgärda med häftmassa! :)
Så till kökslampan: Jag blev orolig då jag såg att sladden jag hade köpt innehöll tre trådar till skillnad mot de vanliga två, så jag fick ringa och kolla läget med mer kunnigt folk. Fick veta att det skulle gå bra att bara lägga den tredje tråden åt sidan, så det gjorde jag. Jag fnurrade sedan ihop de andra trådarna utan större problem, det mest pilliga var nog att stoppa in de i den lilla stickproppen jag hade köpt med mig. Mina skruvmejslar var för stora så jag använde en kökskniv och en pincett för att få upp alla de minimala skruvarna som höll ihop plastkontakten. In med trådarna och på med lampan och den fungerade! Jag är nöjd med resultatet med dock en liten smula missnöjd med kontaktens placering som gör att lampsladden hänger lite fult i luften.
En tredje grej jag passade på att åtgärda var stickkontakten på gamlamormors lampett som inte passar de nya uttagen. Så jag kapade den för att sätta dit en ny men blev rädd då jag såg att trådarna i mitten till skillnad mot andra inte var omslutna av blå respektive brun plast. Istället var de båda vita. Bråttom som jag alltid har chansade jag: 50 % chans att det skulle fungera, 50 % risk att det skulle gå åt pipan och bli kortslutning. Som ett barn använde jag den stora stekpincetten i plast, fortfarande oljig efter att ha stekt aubergine, för att sätta i kontakten med och föreställde mig vara en av de som fifflar med bomber i filmer och som dör om något gå fel. Men det gjorde det inte, det gick rätt och min favoritlampa lyste vackert upp skrubben där jag befann mig. Tyvärr har jag förstått att det är något fel på förlängningssladden som lampetten är kopplad till i vardagsrummet, så jag måste köpa en ny. Men det får bli en annan dag!


Inga kommentarer: