tisdag, april 28, 2009

Örebro i mitt hjärta

Jag och Ems begav oss i fredags till Örebro-stad efter inbjudan av vår gemensamma vän Karin som sedan en tid tillbaka bor där. Efter en sömnig tågresa tog Karin emot oss i lysande rött och vi konkade med oss våra stora väskor till hennes söta gata en bit därifrån.













I en ljus lägenhet i en villa-liknande byggnad hade Karin upprättat sitt hem, och innan vi begav oss ut igen öppnade hon sina paket vi tatt med oss. På kvällen grillade vi i den vackra stadsparken och avslutade dagen hemma i vardagsrummet med tända ljus, vin och en massa prat.













Dag två ledde oss till en secondhandbutik strax utanför centrum. Där fastande jag som vanligt för de mest udda prylarna, bland annat ett par oljelampor som ännu inte hittat rätt plats i mitt lya. Tillbaka i centrum åt vi god mat på en uteservering och begav oss sedan till den berömda Svampen som verkar vara en riktigt känd byggnad. Solen gassade hett men uppe på toppen av Svampen blåste en svalkaden vind då vi satt och åt glass på en bänk och såg på den vackra utsikten.













Efter en lång promenad hem i den fortsatt gassande solen tog vi en stunds vila hemma hos Karin. Men som de pensionärer vi uppenbarligen blivit hann vi inte med så mycket mer än att äta en god middag i trädgården, god efterrätt i köket och sedan en liten kvällspromenad i stadens vimlande nattliv innan sängen kallade. Somliga i sällskapet snarkar aningens högt men jag lyckades ändå få en ganska god natt i soffan.













På den sista dagen tittade vi in i den lilla stadsdelen Wadköping där mycket gamla trähus gjorde gott för ögat. I dessa Astrid-Lindgrens-liknande gränder huserade små butiker med konsthantverk, atikvariat, dockteater, ett café och presentaffärer. Jag köpte en makaber fiskbjällra i vikingabutiken och väntar på att någon skall komma och betjäna mig vid ljudet av den.













Det vackra slottet mitt i centrum förtjänade även det vårt sällskap. Tyvärr var byggnadens innersta stängt för besökare men vi tog oss i alla fall upp för den långa trappan och tittade på utsikten. Karin avrådde från de guidade turerna och därför nöjde vi oss med en kortare känsla på atmosfären.















Efter promenad i staden, fika på nyöppnade Espressohouse och mat på ännu en uteservering var det dags för mig och Emma att packa våra saker och bege oss mot tåget. Trots järntabletterna var jag riktigt trött och det var rätt skönt att få en stunds vila under hemfärden. Resan gick ganska fort och jag förlorade ytterligare ett par gånger i kortspel mot Emma som uppenbarligen är rätt bra på sånt.












Örebro är en väldigt vacker stad. Det bästa från Göteborg verkar utgöra dess kärna. Var man än vänder blicken finns ett gammalt vackert hus att beundra. Relativt få moderna hus bryter med det gamla och skapar därför en hemtrevlig känsla som jag gärna återvänder till fler gånger.

Tack vänner för en härlig helg!

1 kommentar:

Anonym sa...

låter verkligen jättemysigt!!fina bilder på er också!
Lo