söndag, november 11, 2007

En vecka i socialtjänstens händer

Inte som brukare (även om det nog skulle behövas) utan som studerande.
De fältförlagda studierna blev lagda inom Kungälvs socialtjänst vilket ju passade mig utmärkt. Alltid har jag pendlat, men under veckan har jag kunnat gå på 2 minuter till arbetsplatsen!
Hos socialen träffade vi människor från medborgarservice, äldreomsorgen, handikappsomsorgen, familjebehandling, en medlare, försörjningsstöd, ungdomsverksamhet mfl och fick en grundläggande inblick i arbetet. Omfattningen av det är större än vad jag trodde, och jag blev lätt inpad av den komplexivitet som många ärenden innebär.
Vi pratade bland annat om medias bild av socialtjänsten som mycket negativ. Ärende efter ärende ger gott utfall, men de få gånger något går fel slängs det upp stora rubriker och ibland skrivs regelrätta lögner om socialen. Synd med tanke på dess hjälpande funktion som i medias skugga snarare utmålas som något riktigt otäckt. Media fungerar som granskare, men många gånger skulle media i sig behöva bli granskad av någon som vet hur det egentligen ligger till.
Nu har jag och Daniel några uppslag inför uppsatsen att använda oss av. Då vi valt ämne ska vi tillbaka till socialen en vecka till i december för att utföra själva undersökningen. Det kan nog bli intressant.

Inga kommentarer: