onsdag, november 14, 2007

Ett test utan blixt

Snabba blixten gjorde entré i mitt hem för några veckor sedan, och till den sattes ett hopp om bättre, snyggare och skarpare bilder eftersom kameran har fler megapixlar än den förra. Jag hade en föreställning om bättre kvällsbilder. Det ständiga dilemmat är valet mellan suddiga kvällsbilder med naturligt ljus eller skarpa bilder med blixt som tagit bort det naturliga ljuset.
Tyvärr så märkte jag ganska snart att bilderna inte blev som jag tänkt, kvällsbilderna blir hemska om man granskar dem lite; alldeles fulla av små färgade fyrkanter. Se t.ex. hur tapeten ser ut i bilden på Kenneth. Även dagsbilder blir "pixliga"; ta er en närmre titt på Annas ansikte.
Det verkar inte spela så stor roll vilket program jag använder mig av, inte heller hur stora bilder jag väljer att ta. Tänkte då att det kanske har med ljuskänsligheten att göra, ison, och fotade sex bilder på mig själv sittandes framför tv:n med olika ison. Alla bilder är tagna utan blixt och iso-inställningen skapade en klar om ändock inte perfekt förbättring på vissa av bilderna.
Om ni har tips på vad jag kan göra för att få bättre bilder, kanske att det finns nån inställning jag missat, så får ni gärna förtälja er kunskap! Har trots en hög med halvkassa bilder inte helt tappat hoppet!








Auto





Iso 100







Auto










Iso 200






Iso 400




Iso 800







Iso 1600






Iso 3200





Auto





Inga kommentarer: