torsdag, november 29, 2007

SAMBO

Nu har jag kommit hem efter att ha levt samboliv i nästan en hel vecka.
Min kompis som haft problem med en störde granne bad mig att sova över i helgen, men då jag tyckte det var både trevligt och bekvämt så blev jag kvar lite längre. Vardagen blir lite extra meningsfull då man har någon närvarande hela tiden, och på grund av sällskapet blir det självklart att man lagar mat och äter tillsammans, och mycket mat har det blivit! Goda frukostar, luncher, middagar med efterrätt och kvällsmat med tända ljus. Vi har dels lagat tillsammans och dels turats om att laga mat och diska mm. Jag har också haft tillträde till ett skönt badkar, något som jag saknar en smula i mitt karfria hem.
På kvällarna har vi nedsjunka och halvliggandes i den nyinköpta och sköna soffan tittat på film; Edward Scissorhands, Att återvända, Goya mfl som alla har varit intressanta och bra. Även filmtittande är något som ofta görs med mindre intresse ensam hemma men som man finner mer meningsfullt när man är två om upplevelsen.

Området i sig är ett av de mer eftertraktade i Göteborg. Det är dit som många vill flytta. På den relativt korta sträcka jag gick fram och tillbaka till spårvagnen fick jag väl egentligen inte någon direkt rättvis bild av stället, mer än att det såg bra ut. Om det dock är lika fint som alla säger att det ska vara är jag en smula tveksam till. Människor bildar sig alltid myter vilka inte nödvändigvis stämmer helt med verkligheten.
Den störde grannen höll sig lugn och mitt sällskap fick vännen att koppla av och känna sig tryggare. Närheten till skolan var också suverän, och efter den här veckan har jag lärt mig att jag klarar av att vara sambo! Efter att jag flyttade hemifrån har jag aldrig levt samboliv med någon, mer än nån enstaka dag/natt. Jag har tänkt att det skulle bli lite jobbigt att behöva kompromissa och aldrig kunna göra precis det man själv vill, men så upplevde jag det inte alls. Jag kände mig som hemma. Det enda negativa var att studiemotivationen sänktes några hack. Den totala avskildheten som jag ofta tycker mig behöva för att kunna prestera i plugget fanns det inte riktigt rum för när man istället kunde ha trevigt tillsammans.

Tack för en fin vecka!

1 kommentar:

Lo sa...

tack själv min vän!