fredag, november 02, 2007

Skolstress

Idag startade nya metodkursen efter att ha lämnat senaste kursens hemtenta igår. Den innebär hela tre obligatoriska gruppuppgifter, ca 1000 sidors metodböcker att läsa, en veckas fältstudier (nästa vecka) som skall grunda för uppsatsen, plus en salstenta (gud bevare mig) om kvantitativ metod. Inget blir ju bättre av att kursansvarige läraren är flummig, seg, tråkig och långsam. Det han sa idag på den långa introduktionen kunde ha blivit sagt på mindre än en timme. Han inledde dessutom dagen med att gå rakt in i en kant med huvudet så att han trillade baklänges och blev sitt/liggandes på golvet en stund medans folk tog hand om honom.
Efter metodkursen skall vi alltså skriva uppsats, vilket innebär att vi ska ut på ytterligare en fältvecka till samma ställe. Skrivandet varieras med flera handledarmöten i grupp, och efter sista fältveckan och handledarmötet har vi bara en vecka på oss innan det är jul. Den 27 dec åker jag till Polen, kommer hem den tredje januari, och den fjärde ska vi opponera på någon annans uppsats plus få vår egen granskad. Sen har vi chans till den 15:e, då sista inlämningsdagen är, att ändra om det behövs. Den 15:e skall jag dessutom göra min omtenta i hatämnet juridik. Den måste jag klara om jag ska få gå vårens kurser.

Det avslutande momentet i uppsatsen är att återknyta med platsen vi skrivit om vilket kanske sker genom ett möte på stället där vi presenterar arbetet.

Jag som hittills haft en mycket lugn och skön termin (rent tankemässigt) börjar nu återigen känna av den där stressen som jag trodde att jag lagt bakom mig.

Inga kommentarer: