fredag, november 16, 2007

Helt jävla sanslöst

Gode Gud hjälp mig!
När jag sökte till socionomprogrammet räknade jag inte med att behöva utföra matematiska underverk. Är det rimligt att behöva göra tentor som innehåller uppgifter likt dem nedan när man vill arbeta med människor? Inte fan ska väl jag sitta på socialkontoret eller på behandlingshem och i mötet med sargade människor räkna ut korrelationskoefficienter på miniräknare! Det är helt sanslöst att vi ska tenta detta som helt uppenbart inte har ett dugg med socialt arbete att göra. Den här typen av uppgifter hör hemma på forskningsprogrammet och inte på en tenta inför en kort B-uppsats.

Jag känner mig arg, ledsen och frustrerad, för jag vet hur hur det här kommer att gå. Böckerna som jag inte heller förstår ger mig ingen vägledning.

Övning 1
En klass på Socionomprogrammet består av totalt 36 studerande. Särskilt glädjande är det att cykelintresset är på topp i klassen och att alla cyklar till föreläsningarna. Det är vår och fint väder. Bertil som är forskare vill undersöka hur många gånger studenterna använder cykelhjälm till en föreläsning under den månad kursen varar. Bertil måste nu beräknad medelvärdet av hur många gånger cykelhjälm användes.

Till sitt förfogande har Bertil följande rådata i undersökningen:

12 2 4 8 17 23 9
1 8 16 2 8 7 9
6 10 3 8 15 9 6
8 5 12 11 10 8 1
3 8

Vilken/vilka är undersökningsvariablerna? Vilka värden kan variabeln/variablerna anta? Ställ upp en frekvenskolumn och ordna observationsvärdena. Beräkna medelvärde, median och typvärde.


Övning 18
Nu är det dags att använda Chi-2-metoden. Antag följande. Forskaren utgår från två dikotoma variabler: kön respektive inställning för/emot aga mot barn. Följande två hypoteser ska testas:

H0 = inga skillnader råder mellan de båda populationerna. Stickprovsskillnaden kan sägas bero på slumpen.

H1 = skillnad finns i inställning mellan de båda populationerna d.v.s. en signifikant skillnad.

Forskaren har bestämt att signifikansnivån ska vara 5 %. Beräkna Chi-2-värdet utifrån följande data:

Män; 15 (för), 10 (emot)
Kvinnor: 8 (för), 17 (emot)

Din uppgift är att beräkna Chi-2-värdet, presentera en formel för beräkningen samt kunna redovisa vilken hypotes som ska förkastas respektive accepteras.


Övning 14
Beräkna korrelationskoefficienten i följande uppgift utifrån följande data:

Försäljning under
1 vecka (1000-tal Antal arbetstimmar
Butik kronor) per vecka
1 170 160
2 200 180
3 140 145
4 300 200
5 100 120
6 220 200

1 kommentar:

fröken stistrup sa...

Kanske är bra om... om du tar hand om folk med en massa cykelhjälmar.
Ehmmm... ja, you never know.