lördag, november 29, 2008

Dagens jävla ungdom

I fredags var jag ensamkurator på skolan då handledaren var iväg på annat. När man får ta eget ansvar fullt ut växer man i rollen och därför såg jag fram emot dagen.

Från och till under hösten har barnen smällt igen dörren till väntrummet för att därefter springa iväg. Ibland har de bankat på dörren, ringt på klockan även då det stått upptaget, ryckt i handtaget mm.
Just i fredags var det som värst, kanske för att jag var ensam och för att de ville testa mig. Ca 10 gånger på morgonen smälldes dörren igen och utanför hörde jag hur snabba fötter stack iväg. Flera gånger sprang jag ut som ett gehu utan att kunna se vem det var och varje gång blev jag argare och argare.

Vid ett tillfälle stod nån och ryckte handtaget upp och ner så jag sprang dit för att öppna, men då höll personen emot så att jag inte kunde komma ut. Snacka om frustration och brist på makt gentemot ungdomarna! Dock fick jag lite senare av en säker källa reda på vem en av de skyldiga var, så på måndag tänker jag kalla ner honom på ett allvarligt samtal och hota med föräldrakontakt om han inte upphör med sitt beteende. Huruvida det kommer att fungera vet jag ej, men nånstans måste man börja. Jag tänker även lyfta problemet på nästa elevvårdsmöte så att personalen blir uppmärkam på detta. Det är inte hållbart att mina dagar ska börja i ilska och stress. Det påverkar min förmåga i samtalen med eleverna, och då det även hänt att dörren pangat igen under dessa samtal påverkar det även eleverna direkt. Många känsliga ämnen luftas inne på vårt rum och därför känns det viktigt att kunna erbjuda en lugn och harmonisk miljö utan störningsmoment.

Min dag färgades av denna brutala morgon och jag var totalt slut då det var tid att bege sig hemåt. Min chaufför var minst lika trött då även hon plågats av dessa odjur - så till den milda grad att de hade pangat sönder hennes dörr så att hon inte kunde komma ut ur rummet förräns vaktmästaren brutit upp den.

Min trötthet gjorde det knappast enkelt att åka hela vägen till Göteborg, men jag är glad att jag gjorde det ändå. Hade en trevlig afterwork med Emma på Halta Lottas krog och avslutade kvällen hemma hos henne med te och fotografier.

Dagens ungdom kräver mycket, och skall man vara riktigt egoistisk önskar man att de jobbigheter kidsen samlat på sig kunde få mer introverta symptom istället för allt detta öronbedövande utåtagerande!
Låt min dörr var ifred och ni skall bliva bättre kurerade!

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch, vilken trist start på fredagen...

Kram/
Wanda