lördag, oktober 07, 2006

Kulturnatta och Trafficking

¤ ¤ ¤
Det har varit en mycket "kulturell" helg såhär långt.
Igår begav vi oss ut i Kulturnatta för andra året i rad och började med att se invigningen på Heden: Sprakande eldfoffar som värmde upp oss till stenhård metallmusik vilken även poppiga jag tyckte om. Dock såg vi ett par tanter som med fingrarna i öronen avvek ganska fort. Mats stoppade servett i sina öron.
Under kvällen var vi sedan på Stadsbiblioteket och spanade in den öppna kursen i streetdance, såg på när en tavla blev till, lyssnade på några svängiga reggielåtar och köpte böcker. Jag köpte en bok om gammal skrock att ge till mormor, och två ljudböcker; Tom Sawyers äventyr (en av mina favoriter som liten) och Dr Jekyll och Mr Hyde. I ett tidigare blogg-inlägg beklagade jag mig över att jag inte hinner eller orkar läsa allt jag vill, och att läsning kan vara rent fysiskt betungande då man sitter med nedböjt huvud så länge, därför var det ju rent strålande att jag hittade böcker på kasett till försäljning! 10 kr styck.
Vi var också på utställningen Art link med diverse konstnärer som ville förmedla olika saker med sin konst. Lite väl sterilt för min smak, och det är svårt att sätta sig in i konsten då man har 1000 andra människor runt sig som snattrar och också vill sätta sig in i den. Fick dock köpt en dyr men god dricka som jag snart upptäckte var dyr för att alla i produktionen fått skälig lön mm.
Vi åt mat på Stage door, ett ganska trevligt men högljutt ställe vid Berzeligatan. Maten var god; oxfilé och rödvin, fast Simba från förra året ligger mig dock varmare om hjärtat.
Vi avslutade kvällen med ett besök i en skumm blomsterbutik där man sålde vackra Bonsaiträd, skrumpna köttätande växter och knasiga blomsterskulpturer. På övervåningen blev vi bjudna på te och fick se en liten utställning med foton från Kina. Kvinnan där var mycket engagerad och pratade om förtrycket av det kinesiska folket som uppenbarligen är värre än vad jag trodde. Hon uppmanade oss att komma tillbaka då vi varit på våran Kina-resa nästa år.

Efter en halvbra natt (sömnmässigt då alltså) hemma hos Hanna och Mats på deras knarriga tältsäng fick jag en god frukost med det rättvisemärkta kaffet vi fick kvällen innan. Vi gick för att se på nya utställningen om Trafficking på Världskulturmuseet. Intressant och välgjord, men kanske lite för mycket information för att kunna/orka ta in allting vid ett och samma tillfälle.
-Vapen (våld) och sex är de industrier som genererar mest pengar, sa Hanna. -Beror det på våra djuriska instinkter? frågade jag. -Ja, i alla fall på mäns, sa Linda.
¤ ¤ ¤






3 kommentarer:

Tant Grön sa...

kulturell helg var ordet David!Om man nu kan räkna in trafficing utställningen dit..Roligt bildcollage!

Lo sa...

ja, tack för en trevlig helg! med allvar på slutet! vad är det för kvitton på sista bilden?

D-C sa...

det är fikakvittot från museet och bussbiljetten hem.