lördag, november 11, 2006

Film



















Det har varit många känslor i mitt liv de senaste veckorna. Stress, förväntansfullhet, ångest, glädje och mycket mera. Om ens yttre liv är intensivt blir även ens inre liv det, i alla fall om man är någorlunda känslig, känslighet som jag på både gott och ont blivit begåvad med!

Om vi för en stund bortser från verkligheten kan jag berätta att jag gått på bio två dagar i rad. Första dagen såg jag, tillsammans med Johan, filmen A home praire companion. En mysig film med Meryl Streep mfl som sjunger kristen country i ett livesänt radioprogram, sista sändningen innan stationen/programmet ska bli nedlagd. På grund av den svaga handlingen och den otroliga mängd country blir det mer av en musikfilm än en spelfilm. Gillar man country gillar man nog filmen, gillar man inte country så mycket blir man ändå medryckt. Väldigt melodiösa melodier och klämmkäcka texter. I övrigt har filmen tyvärr inte så mycket att bjuda på, men den känns ändå lite som en tillfällig vitamininjektion, och jag gick ut från salongen med ett litet leende på läpparna.

Dag två umgicks jag med gänget och såg filmen Babel. En mycket bra film om hur fler människor än de närmast berörda kan bli påverkade av en enda handling, och hur handlingen kan få ödesdigra konsekvenser för dem alla. Filmen startar med att ett gevär säljs till en marockans familj som bor bland bergen. De två pojkarna i familjen tar med sig geväret för att kunna skjuta ner schakaler medan dem vaktar sina getter. För att pröva om geväret verkligen kan skjuta två kilometer, som försäljaren sade, skjuter dem mot en turistbuss i vilken en amerikansk kvinna blir träffad. Hur människornas öden förändras på grund av händelsen, och hur geväret från början kom att hamna bland bergen, får man reda på i ett högt och ofta väldigt dramatiskt och ibland nervöst tempo. Olika människors sorg, rädsla, kärlek, sexualitet, utanförskap, isolering och utsatthet mm vävs samman till en historia väl värd att se!

1 kommentar:

Tant Grön sa...

jaa, visst var Babel bra :o) Har sett flying daggers nu också, en jättevacker film!
Och du, visst är det skrämmande att ens inre liv blir stressat när det yttre är det? Det får en att känna sig väldigt liten på jorden på något vis....