lördag, november 04, 2006

Smärtsam passion

Nu när vintern och mörkret faller börjar jag återigen vända blicken mot Beksinskis underbara verk. Dessa är passion mina vänner! Så mörka men ändå så vackra. Krig, död, smärta, förvridna kroppar, kärnvapenkatastrofer, kyrkogårdar, ödsliga landskap, korsfästa människor. Beksinski förfärar och förför, och jag hade gärna haft en eller flera av hans monster på min vägg! Se mer av honom på den välgjorda hemsidan: http://www.beksinski.pl/ Där är det dock flera av mina favoriter som inte finns med, testa även att bildsöka på hans namn. Ett annat tips är att se den ryska filmen Stalker, om några människor som söker efter rummet som sägs uppfylla alla ens önskningar. Filmen har inget alls att göra med polske Beksinski, men miljöerna känns igen i hans tavlor.






















3 kommentarer:

Lo sa...

jag håller med om att de är starka men jag skulle inte vilja ha en på min vägg! Då hade man ju blvit rädd varje gång man såg den. nej, hellre då en stor affisch med palmer och sandstrand ;)
hihi

Tant Grön sa...

brrr...man blir ju minst sagt tagen av bilderna...blir nyfiken på denne konstnär som jag aldrig hört talas om...undrar vad han har i huvudet egentligen...spännande!

D-C sa...

Ja tavlorna är ju verkliga gåtor/analysobjekt/mysterier. Det är nog delvis därför jag är så facinerad av dem.