torsdag, november 30, 2006

Kulturella skillnader som befriare

Jag snackade med någon för ett tag sedan om andra länders dåliga arbetsförhållanden. Personen sa att man ju inte alltid kan tänka på det eftersom olika värden ligger i kulturella skillnader. Barnarbete är förkastligt i våran kultur men kan hos en annan kultur vara helt okej. Och det är ju sant, men nu har jag tänkt lite på saken och insett att jag inte håller med om det sagda. Det verkar som att hon ville rättfärdiga orättfärdig handel. Det är ju här vi köper de varor som produceras i länder med dåliga arbetsförhållanden, och här råder vissa moraliska ramar. Det är också våran efterfrågan som skapar utbudet. Våran konsumtion styr utbudet och vi är därmed ansvariga för vad som händer i utlandet. Man kan ju inte hux flux tillhöra en annan kultur i det ögonblick man ska köpa ett par jeans för att sedan, när köpet är över, tillhöra våran kultur igen, det är omöjligt i en allt mer globaliserad värld.
Jag ogillar elitistiskt tänkande där västerlandet sätter sitt moraliska föredöme över andra kulturers, men den egna moralen bör åtminstone vara ett föredöme för en själv.


Bilden från Levi's med dess budskap motsäger allt som Levi's gör i realiteten enligt den dokumentär om Kinas arbetsliv jag nyss sett på svt.

1 kommentar:

Lo sa...

se min blogg för kommentar... det blev lite långt för att lägga det här!