fredag, juli 17, 2009

118 100 - svaret på det mesta

Jag blev efter att ha sett reklamfilmen på tv sugen på att testa sms-tjänsten för att ta reda på om de verkligen kan svara på allt och hur svaren ser ut. Då jag spanade in deras hemsida med de mest populära frågorna var cannabis-frågor överrepresenterade och jag gissar att det är puffade ungdomar som i sin telefon vill ha "bevis" för att cannabis inte är farligt, inte är dödligt och så vidare. Jag hade dock andra intressen och skickade sent igårkväll iväg den här frågan:

"Vilka tänkare har haft mest inflytade på det postkoloniala fältet?"

Det dröjde närmare en timme innan telefonen vibrerade fram sitt svar som löd:

"Hej! Vi har för tillfället kö och hanterar din fråga så snart som möjligt. Tack för tålamodet! Mvh 118100."

Vilket spännande svar! Det fördröjde slutsatsen. Så jag väntade nån timme till innan jag gick och lade mig för att sova.
När klockan ringde vid 9 imorse hade det efterlängade svaret fortfarande inte dykt upp och jag tänkte ett tag att man kanske inte hade lyckats finna det jag sökte, att det helt enkelt var en för svår fråga för att kunna svara på via ett enkelt sms.
Men nån halvtimme senare då jag kom upp från tvättstugan blinkade mobilen och i den stod det nu:

"Frantz Fanon har haft mycket inflytande inom det postkoloniala perspektivet genom sin bok Jordens fördömda som behandlar öst och västvärlden. Även Edward Saids har haft inflytade genom sin bok Orientalism. Ha en fortsatt trevlig dag."

Min nöt var uppenbarligen inte alltför svår att knäcka, 118 100 behövde bara sova en stund innan hon/han/det orkade Googla fram det. Då jag redan innan kände till informationen jag fick till mig var tjänsten kanske inte värd 18 kronor, men den var kul att testa ändå!

Inga kommentarer: