tisdag, juli 21, 2009

Den magiska vinden...

Kommer ni ihåg de gamla barn- och ungdomsprogrammen som gick på tv förr? De där programmen där kidsen hittade magiska och hemliga rum, magiska trädgårdar dolda för andra, bortglömda platser och gömda skatter? Ja temat är säkert fortfarande lika populärt i dagens barnprogram men jag minns särskilt dessa serier som brukade sändas i sommarlovsmorgon och som jag alltid bänkade mig inför som liten.

Igår på jobbet gick jag genom utrymmet med personaltoaletten där jag gått så många gånger förut. Helt plötsligt fick jag syn på något som jag ditintills missat; På väggen vid ingången hängde det en stor krok med långt handtag och bredvid den satt en liten dynamoettickett med texten "till vindstrappan".

Alla de gamla barnprogrammen föll över mig på en sekund då jag insåg att jag helt hade missat att det ens fanns någon vind i bygget och särskilt att man skulle vara tvungen att använda kroken för att dra ner en vindstrappa.

Jag tittade i taket men kunde inte se något som liknande det jag sökte, men då jag klev ut i korridoren på andra sidan dörren fanns den där; en vindslucka i taket, och i den vindsluckan satt ett litet hål i vilket man uppenbarligen skall använda krokverktyget för att få ner trappan.

Vad finns uppe på vinden? Vad döljer sig bakom luckan i taket? Varför har jag inte sett kroken innan? Är det ett tecken på att någon vill att jag tar mig upp först nu för att finna en hemlig skatt?

Denna lucka triggar min barnsliga fantasi nåt vansinnigt och jag måste verkligen ta mod till mig och klättra upp någongång. Jag tänker inte fråga övrig personal vad som finns där uppe eller be om lov; gör jag det riskerar jag att bli besviken redan innan. Jag vill behålla känslan av magi och äventyr.

Detta är mitt öde.

1 kommentar:

Anna sa...

Spännande! :)