tisdag, juli 28, 2009

Varierat sommarprat

"Sommarpratare" kan tyckas lättsinnigt med både ordet "sommar" (som den festliga och glada årstiden) och "prat" (som den mindre erkända mer vardagliga släktingen till "tal"). Det är inget fel på varken sommar, prat eller på att vara lättsinnig emellanåt, men vad gäller Sommar i P1 behandlas ofta tunga ämnen och svåra upplevelser, ämnen och upplevelser som nog inte går att prata fram utan att det bli åtminstone lite allvarligt trots att man kanske valt att skoja till det svåra litegrann.

Varje dag kl 13 börjar programmet och många dagar lämnar jag i exakt det ögonblicket min lägenhet för att ta mig till jobbet. Oftast är jag framme en timme senare då radiorösten för dagen avrundat och på den resan har jag hunnit höra ett helt livsöde i mina små hörlurar till mobilen som jag använder som radio.

Men tänk vad olika man kan uppfatta ett liv beroende på hur det berättas. Häromdagen lyssnade jag på Ola Salos barndom. Denne charmige och utåt sett sprallige person. Jag hade förväntat mig något minst lika spralligt i hans radioprogram, men istället släpade sig minuterna fram. Hans ton höll sig på samma nivå hela tiden och inte ens då det var uppenbart att man borde skratta gjorde man det. Jag stod ut i 10 minuter innan jag stängde av och gjorde något helt annat.
Igår var det Petra Medes tur. Kvinnan som snabbt klättrat på karriärsstegen som stå-upp-komiker och programledare och vars humor ibland nästan varit på gränsen till så hysterisk att jag inte orkat med henne. Denna hysteri höll sig till min förvåning långt bort från Sommar där hon varvade ner till en helt lagom nivå som varken blev släpig likt Olas eller hysterisk som det man brukar få höra från henne. Hennes karriär som dansare vilken blev abrubt avbruten av fruktansvärd värk i kroppen skildrade hon med både värme, humor och allvar.

Petra får för min del gärna "prata" i radio på nytt medan Ola kanske gör sig bäst på scen och i sång. Det är en konst att göra det privata allmänt i ett samhälle där de flesta mest bara är intresserade av sig själva och att lyckas skildra det med en röst man vill höra mer av. Sen får jag i slutet av detta blogginlägg dock erkänna att jag nog inte står för det allmäna utan bara för min egen alldeles pesonliga smak. Välkommen att tycka anorlunda i kommentarspåret nedan!

Sommarpratarna finns arkiverade på SR:s hemsida för lyssning via nätet: http://www.sr.se/sida/default.aspx?programid=3421

2 kommentarer:

Anna sa...

Har tyvärr inte lyssnat på en enda sommarpratare men jag hade gärna lyssnat på Morgan Allings program. :)

D-C sa...

Morgan är en raring!