fredag, juli 17, 2009

Läcka i lag och tankar

Nu har det skett igen; ännu en oljetanker kom på glid och gick på grund. Såvitt jag kunde se då jag tittade på nyheterna sprang ingen olja läck denna gång, men så har det varit många gånger förut. Det var en period för ett antal år sedan då nya oljefartyg verkade gå på grund varje vecka och jag häpnade och häpnar fortfarande över den enorma brist på kompetens som kaptenen och övrigt mansfolk på dessa monsterbåtar måste besitta. Denna enorma galenskap. De missar sina rutter med flera kilometer och resultatet blir detsamma varje gång; total förstörelse av hav och djurliv och enorma summor för att sanera så gott det går vilket ändå aldrig är tillräckligt.
Jag är ingen direkt miljöaktivist men dessa oljekatastrofer får mitt blod att koka och jag hoppas att man i framtiden blir mindre beroende av detta gissel till miljöbov eller - sålänge det finns olja kvar i jordens innandömen - bygger säkrare fartyg liksom skaffar säkrare besättning!

Inga kommentarer: