torsdag, juli 30, 2009

Mystiska försvinnanden

Vid de flesta hållplatser i Göteborg finns praktiska ljusskyltar där antal minutrar kvar till avgång räknar ned medan bussen eller spårvagnen kommer närmre. Kollektivtrafiken är utrustad med GPS som skickar sina signaler till skyltarna. Som aktiv kollektivtrafikant vet man precis hur många mobilsamtal man hinner med innan bussen anländer eller huruvida man har en chans att springa in på Pressbyrån för att köpa en kopp stresskaffe innan vagnen kommer surrande.

Men ibland... ibland stämmer det inte...
Och i förrgår hände det igen...

Jag stod vid min vanliga hållplats efter jobbet. Jag var omgärdad av mörker då den ljusa tiden nu glider ur våra händer och förmörkas än mer av växthuseffektens regnväder. På skylten stod det att bussen skulle komma om 7 minuter. Helt okej väntetid tänkte jag och passade på att lyssna på radio ur min mobil under tiden.
Men så hände det; då de 7 minutrarna hade gått skiftade skylten om och nu stod det istället att det var 17 minuter kvar, alltså var det turen efter jag fick vänta på istället. Men vad hände med den första bussen...?

Att fråga chauffören i dessa lägen är att överföra dålig karma då de antagligen inte kan svara på frågan och säkert fått höra frågan många gånger förut. Så istället försöker man coola ner sig och ignorera faktum att man kommer hem extra sent efter jobbet.

Men vad var det som hände egentligen? En helt buss bara försvinner i tomma intet, ingen vet var, ingen vet hur, mer än att det har hänt förut och att det antagligen kommer att hända igen.
Mina tankar rör otroliga teorier och jag börjar fundera på om det inte handlar om ufo:n!
Då och då kommer det ett ufo och strålar upp bussar för att sedan göra en massa besynnerliga experiment på passagerarna. Alternativt dyker det ibland upp revor i tid och rum - typ svarta hål - och suger upp bussarna in i andra dimensioner eller i tomma intet.

Om de kidnappade bussarna och människorna däri någonsin kommer tillbaka vet jag inte, ingen vet, men nu när jag kommit på att det troligen handlar om nån övernaturlig och främmande kraft så kommer jag i fortsättningen att hålla mina ögon öppna. Vem vet om man efter nästa arbetspass klarar livhanken eller om ännu en buss - min buss - försvinner och det på ljusskylten vid mitt försvinnande skiftar om till "100 år"...

1 kommentar:

Anonym sa...

Yeah, eller så bara den bussen inte kom? Försenad? Vad som helst..
Tror du på sånt i övrigt och inte bara blev vidskeplig pga detta?
Adda min msn isf, intressant. Jenniekrig@live.se