onsdag, augusti 23, 2006

Det stora valet

Ja nu sitter man här igen i soffan på sin feta röv med fjärrkontrollen i handen och zappar låångt bort från de olika partiledarnas valfläsk och bitska argumentationer på tv:n. Istället landar man på Mtv där Beyonce praktiskt taget naken ålar sig på golvet sjungandes "Naughty girl".
Men visst vet jag att jag borde följa partidebatterna, speciellt i år då jag känner mig vilsen i djungeln av löften, åsikter och propageranden.
Det är svårt att veta vad man ska rösta på. Den åsikten följer min personlighet i det att jag är flyktig och flackar hit och dit. Jag har inte växt upp till någon som liksom instinktivt är vänster eller höger och dämed helt självklart röstar på vänsterpartiet eller moderaterna. Ett sådant vänster-höger-beteende känns enligt mig också ofta mer som något känslo-baserat än ett insatt engagemang.
Jag brukar kalla mig själv "neutral", men vad hjälper väl neutralitet när jag står där med valsedeln i hand på kommunhuset? Kanske är jag en smitare. Kanske borde jag svepa på mig en Palestina-sjal, bli vegan och krascha fönsterrutor i Göteborg med gatstenar, eller kanske borde jag införskaffa en dyr, randig slips, sätta på mig mina svarta glasögon och min svarta rock och verkligen inte vilja att alla svaga, parasiterande avskum ska få några bidrag. Det låter liksom enklare att välja "sida".
En annan sak jag finner svår är att veta hur de olika partiernas politik kommer att utveckla sig. Hur vet jag hur ett beslut kommer att bli i verkligheten? Och hur vet jag att löftena hålls då jag tidigare sett hur dem brutits så fort segern rotts i land?

Ni som läser det här får gärna kommentera och ge era åsikter kring höstens val!
Och om ni liksom jag inte riktigt vet vad ni ska rösta på så är ett hett tips att spana in Knattens partipresentation under namnet "Valet":

http://www.knappnytt.nu

5 kommentarer:

Lo sa...

Är inte så väldigt insatt i politikens värld! Även om jag har massa åsikter om allt o inget tycker jag att det är så trist med alla löjliga "paket" som de lovar att leverera! www.tv4.se har ett test man kan göra för att se "åt vilket håll man drar". jag ska göra det nån dag tänkte jag! Annars vet jag på ett ungefär vad jag ska rösta på.

"Pooptroop" sa...

hmm, jag kan iaf inte hjälpa dig, då jag är totalt ointresserad av allt som har med politik att göra

Tant Grön sa...

det är verkligen skitsvårt att helt enkelt veta vilket parti man vill lägga sin röst på, det hade varit lättare att veta om det hade varit en ideologi man röstade på. Partierna bara flyter ihop ju! Jag har nog aldrig varit såhär ovetande....

D-C sa...

Ja, det är fler som säger så nu Hanna, även jag...

Anonym sa...

nej herregud, partidebatterna i tv är ju likadana allihop. det tredje inlägget låter alltid typ såhär "jaa.. (nedlåtande skrock-skratt) det lars leijonborg försöker göra nu är ju att.." och så bara hackar dom på varandra fram och tillbaka tills inte en jävel kommer ihåg vad sakfrågan de skulle diskutera egentligen var och man som stackars väljare är ännu mer förvirrad. är det demokrati, va va?! plus att halva valbevakningen går ut på att blåsa upp den fantastiskt spännande matchen mellan reinfeldt och persson så mycket som möjligt. kan det bli tråkigare liksom? nej, jag är trött på det hela redan. men jag ska rösta på Fi, det kom jag fram till igår. tack för mig! (blev nyfiken på vem du var från thimmis blogg, om du undrar vad jag poppade upp ifrån)