onsdag, augusti 09, 2006

So sexy!


Tyra Banks måste vara den ultimata symbolen för dubbelmoralens USA.
Tro nu inte att jag är en USA-hatare i vanlig bemärkelse som hatar bara för att USA är USA. Jag vill, när jag kritiserar saker från det landet, gärna poängtera att USA är ett stort land, en hel kontinent, där många olika människor möts och blandas samman. Att därför kritisera ett enhetligt USA är fel, för ett sådant finns nog inte. Det jag kritiserar här är den bild som media lyfter fram genom personer som Tyra Banks.
I ena slaget säger hon att "utseendet inte spelar någon roll", i andra slaget stylar hon om en kvinna som ser ut som en pojke, även fast kvinnan faktiskt trivs med sin stil. Pojkvännen blir nöjd.
Det faktum att programmet egentligen bara handlar om utseende och sex gör att jag spyr på henne när hon leker hobbypsykolog och när hon emellanåt just påstår att utseendet inte spelar någon roll. Hon gör ju för fan entré på en catwalk!
Hon representerar, enligt mig, den del av USA som är lätt att hata. Den där kommersialismen som genomsyrar alla aspekter av livet, som sprider sina tentakler över resten av världen, där allt "kan göras om" till det bättre enligt givna normer. Där det mesta inte duger som det är. Och se så fint det blev: "My God! You're looking sooo sexy!"

2 kommentarer:

Lo sa...

bra sagt! du sätter ord på mina tankar!
//Lo

D-C sa...

Och du sätter vattenpipori mitt vardagsrum. ;)