måndag, augusti 14, 2006

Mysiga filmkvällar


Igår hade jag min första "myskväll".
Sommarjobbets från början schemalagda tider arbetades av, och jag damp ner i soffan av trötthet och sov i några timmar. När jag vaknade började det bli mörkt, och eftersom det hade varit mulet och regnigt hela dagen var temperaturen mer sval än tidigare. Då tände jag mina oljelampor, min lykta och ett ljus på det nya lilla glasbordet och satte mig och såg på Dancer in the dark. Jag gillade den förr, men nu ser jag igenom den. Vardagsrealismen och den skakiga kameran med "dokumentärkänsla" är bra när skådespeleriet är bra, men då man ser att det endast är spel, då deras dialoger och rörelser brister, blir det så uppenbart fult på nåt sätt. Dessutom finns det några missar i manuset som inte gör det hela bättre.

Annars har det faktiskt hänt en hel del på filmfronten. Fick ju en dvd-video av mina morföräldrar efter att dem vunnit 10 000 kronor på Bingo. Tror att mitt filmintresse ökat i och med det behändiga formatet och att filmerna ofta är riktigt billiga. Idag köpte jag Chocolat som ju är så mysig, på väg på posten är en box med den tecknade Aeon Flux som är så skruvad att man inte kan ogilla henne, för ett tag sedan såg jag och Lo Flying daggers; en strålande uppvisning i Asiatisk passion, och för ca en vecka sedan köpte jag The hours på Willys. Den är så mycket drama en film kan bli känns det som, och om man orkar med en riktig dramafilm är den en höjdare man bör se flera gånger för att snappa upp alla de känslor karaktärerna bär på. I filmen ryms många sådana, framförallt olika sorters sorg och längtan efter döden. Men ändå kan filmen (enligt mig) ses som en hyllning till livet.

Uppenbarligen blir det fler myskvällar framöver. Alltså lär det mysas igenom större delen av hösten/vintern vid sidan av studierna och en del extrajobb. Nu vill det bara till att hitta någon att mysa med också. Det vore trevligt...

5 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

film ÄR underbart, men det blir som sagt bättre när man myser med någon

D-C sa...

Fast man få inte mysa för mycket, då missar man ju filmen! ;)

"Pooptroop" sa...

det är sant, men man kan smygmysa...

D-C sa...

Ja... en hand innanför tröjan... ett finger längst med ryggraden...

"Pooptroop" sa...

mmm mumma
du gubben, jag kommer dessvärre inte ikväll. men hoppas på att du får en superb kväll