måndag, augusti 21, 2006

"Kuben i öknen med en storm i närheten"


Kunskap är makt, och med makt kommer stort ansvar.
Jag tog mitt personliga ansvar och pushade mig själv idag då jag började på Socionomprogrammet, ett program jag ska gå i 3,5 år. Sedan, när jag är färdigutbildad, kan jag ta ansvar för andra...
Att ta chansen innebär ännu ett steg mot ett mål som man nog aldrig når. Vad var det du sa Jani? Att kuben vi skulle visualisera på festen symboliserade oss själva? Jag tänkte på en sådan där flerfärgad kub på vilken man ska vrida så att sidorna blir enfärgade. Men vem har sagt att den måste se ut sådan? Inte jag, och därmed fortsätter jag att vrida. Och det är ju det som är så spännande med att plugga! Man får kunskaper serverade, men det finns hela tiden utrymme för diskussion och kritisk granskning till skillnad från de sanningar man fick lära sig i grundskolan.

Jag var rejält nervös imorse innan jag åkte till stan. Och mer nervös blev jag då vi alla samlades i korridoren innan de öppnade salen dit vi skulle. Som vanligt var alla knäpptysta... Efter registrering och rundvandring blev vi bjudna på fika och jag fick chansen att hälsa på tre kurskamrater som var väldigt trevliga. Nervositeten pös bort och jag tror att jag får en trevlig studietid.

1 kommentar:

Lo sa...

så sant, så sant sagt om kuben! varför ska sidorna bli enfärgade!