lördag, juli 07, 2007

Bortskämda jag

Jag tror mig vara en ganska bortskämd person. Inte så att jag skriker om jag inte får något, det skulle aldrig falla mig in, utan bara för att jag får väldigt mycket saker. Kanske blir man bortskämd som ensambarn. All uppmärksamhet riktas mot en, och man blir överröst av saker, ibland så att det nästan blir pinsamt. Igår hände det igen.
Då jag kom in i min lägenhet efter Kina-resan var den perfekt städad, och på bordet stod blommor, choklad, frukt, i fönstrena nya växter och i kylen fanns ny mat. Det hade mormor och mamma fixat tillsammans. Mor och R hade dessutom kört de trasiga delarna från min soffa till tippen, liksom köpt en hel bal med toalettpapper, en bal med hushållspaper och en splitter ny dammsugare till mig som stod i garderoben, då den gamla var trasig. Det kan man kalla välkomnande, kändes väldigt bra men också lite knäppt. Jag hade ju bara bett mor att vattna mina blommor.
Grejen är att mamsen har problem med att hålla i pengar, det är oftast därför hon hamnat i svårigheter och numera har en knapp ekonomi. De flesta av hennes pojkvänner tvingas punga ut för hennes utsvävningar, så även R. Det har han också sagt till mig, och menar då också att mor nästan kan bli arg om han inte ställer upp.
Så igår på kvällen kom mor och R för att ta emot mina små blygsamma presenter från Kina coh se på bilderna därifrån. Överdrivet värre hade mamma köpt ännu fler presenter; fyra nya handdukar då hon tyckte att jag hade för få, 3 stycken ostar, ett stort paket med massor av olika sorters kex och kakor, två stycken cider mm. Medans mor var i hallen mumlade R till mig att det var han som betalade som vanligt. Jag blev verkligen beklämd av de orden och kände mig mest dum då jag öppnade alla paket jag fick medans de bara fick mina pluttpaketer som jag köpt billigt på semestern. Jag kände mig närmast otacksam samtidigt som jag förstod R:s situation och även mor som ännu en gång svävat ut av ren givmildhet. Tänk att hon aldrig kan tänka, och tänk att jag blir måltavla för hennes utsvävningar och R:s missbelåtenhet! Det här måste fixas på nåt sätt.

Inga kommentarer: