tisdag, juli 24, 2007

"Life in plastic, it's fantastic!"




Det är intressant att betrakta vilka trender som för tillfället råder i vår konsumtionskultur. Efter en dag på stan vet man vad som gäller då 70 % av folket bär likadana solglasögon, likadana jeans och likadana skor. Ibland förvånas jag över likheten människor emellan, och att man trots de inre olikheterna klär sig ungefär som alla andra gör. Det vore intressant att förstå hur en trend skapas och hur den sprider sig tills dess att en dag på stan blir som att bläddra i en modetidning. Gatan bli en offentlig catwalk där vi spelar upp vårt skådespel, för att sedan gå hem för att träna och samla kraft inför nästa framförande...
Ibland faller jag även själv för det som är mest poppis i butikerna, och något som jag tror mig fallit för är Crocs. Dessa plastskor är en vattendelare: Överallt syns de, men samtidigt går det att finna anti-crocs-klubbar på nätet som avskyr de mångfärgade Foppa-tofflorna.
Jag reflekterade egentligen inte så mycket över dem förräns för några dagar sedan då en kollega hade på sig ett par ljusblåa som matchade perfekt till hennes övriga arbetsklädsel, och jag insåg genidraget att göra Crocs i så många olika färger. En vårdtagare som äger ett par orangea är noga med att påpeka hur sköna de är, och att det inte känns att man har de på sig.
Om de inte hade varit så dyra hade jag köpt flera färger, men det får nog räcka med ett par. Vilken färg tycker ni jag ska satsa på? De turkosa är rätt snygga!


3 kommentarer:

San sa...

ahaha. det här är så lustigt. hade just en diskussion om just dessa plastsandaler med min franska kollega. han tycker att de är de perfekta skorna. jag svarade med suckar och stön; "but, christophe, come on, how fashionable would that be? and with the company policy?". och han suckar, som han alltid gör när jag ska lägga mig i hans appearance (jag både klipper mannens hår och plockar hans ögonbryn...ja, men liiite vetorätt har man väl då?). och så tillägger jag "a swede would never wear anything like that" (vi har en ständigt pågående diskussion om mode. han påstår att jag skulle bli fullständigt uttittad på paris gator. och han undrar hur det kommer sig att det svenska modet är så extremt...blablabla) hm. jag måste berätta för honom att jag hade fel.

om du köper ett par tycker jag att du ska ta ett par röda.

D-C sa...

Sandra: Tack för den kommentaren! Kul att höra andras åsikter om ännu ett sånt där lustigt fenomen som dykit upp och blivit stort.

Lo sa...

du minns väl mina svarta som jag hade förra sommaren! som du tyckte var så fula :)
jag tycker du ska ha orange!