lördag, augusti 11, 2007

En skön lön

I sängen låg jag när lönelappen damp ner på min hallmatta. Jag kikade försiktigt över täckekanten innan jag vågade mig upp för att se hur mycket pengar det blev för juli. Skulle jag ha råd med säng, soffbord, ögonlaseroperation, villa och Thailandresa tro?
I min halvnaken- och vakenhet skummade jag igenom det skrivna, och helt klarvaken blev jag då jag såg hur mycket pengar som skulle betalas ut till mig: 50 öre!
Längre upp stod det hur mycket jag hade ätit för, pengar som dragits från lönen: 11 300 kronor! Visst är jag glupsk, och visst har min mage börjat puta oroväckande mycket, men att jag skulle ha ätit för 11 000 under juli fick mig bara att flabba, liksom även kvinnan på lönekontoret gjorde då jag ringde och förklarade mitt problem. Hon bad mig att vända mig till den semestrande Solveig som kommer tillbaka på måndag, så får hon rätta till sitt misstag. Maten är god, men inte SÅ god!

3 kommentarer:

fröken stistrup sa...

Oj då. Men se det från den ljusa sidan. Du är mätt nu i alla fall :)

Lo sa...

hahahaha!

Anonym sa...

Nej men gud så hemskt! Men vilken tur att de på lönekontoret också förstod misstaget. =) / Johanna