torsdag, augusti 30, 2007

Volta


Att säga att någons öron inte klarar av Björk som hon är nu är som att nedvärdera dennes smak och öron, och det betyder indirekt även att Björk kan släppa vad som helst och det är ändå alltid fantastiskt. Någon sa till mig att han trodde att "Björk var så musikalisk att andra inte alltid förstår henne", det håller jag inte med om! Musik är ytterst subjektivt och det finns ingen, inte ens Björk, som kan räknas vara övermusikalisk. Björk må vara genuin, men hon är också medveten och beräknande som alla andra artister, hon vet att det alltid finns några som uppskattar då hon gör det sådär lite extra "konstnärligt", medans det finns andra som inte gillar det ett dugg.
Jag tycker inte alltför illa om nya skivan, Volta, men jag håller med flera om att hon har blivit lite sämre. Hennes musik är inte lika knivskarp längre, hon har enligt mig förlorat ett visst känslomässigt djup. Till och med skruvade Medulla var ju bättre i form av djup och passion! Blåsinstrumenten och de snirkliga elektroljuden på Volta har vi dessutom hört förut, liksom de olika temana kring ursprung och vandring.
Men smaken är som baken, alla tycker olika! Själv är jag, trots att skivan ej är min favorit, glad för att Björk fortsätter göra musik på sitt eget särpräglade vis.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
"I have lost my origin
and I don't want to find it again
rather sailing into nature's laws
and be held by ocean's paws
"

1 kommentar:

Lo sa...

ja, jag som varit ett björkfan klarar inte av henne alls längre!