fredag, augusti 17, 2007

Inga stående ovationer

Har ni liksom jag upptäckt att nyheterna på svt presenteras i en något annorlunda form numera? Presentatörerna STÅR upp, vilket leder till att man inte bara ser överkroppen utan även underkroppen. Ett likadant fenomen syns även i tv4:s programpresentation.
Mycket av det som händer av förändring på tv är till nytta och ger ett plus i kanten, men denna stående trend fungerar verkligen inte! Då en nyhetsuppläsare berättar vad som hänt vill man fokusera på nyheten, och då är en fast blick på någon som sitter stilla helt ultimat. När någon istället står upp och ibland går omkring under berättandet tappar man fokuset och slänger kanske en blick på benen och på händerna som hopplöst inte hittar någonstans att vila, det märks inte minst på tv4:s hallåor som på ett tafatt sätt antingen gestikulerar eller krampaktigt försöker hålla händerna stilla.

Gott folk: sitt ner!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gick tentan? Kram Johanna

Anonym sa...

Nu tycker du kanske att ag är knäpp; men jag gjorde faktiskt inte tentan!
Jag var nog nervös inför den, för jag sov jättelite på natten innan, så när jag vaknade då klockan ringde vid 6 var jag megatrött. Framför spegeln höll jag på att somna, så jag insåg att jag i det tillståndet inte skulle fixa tentan. Så jag tar den i januari istället! =)
/David