söndag, augusti 12, 2007

Tant

Imorse vaknade jag kl 05:20 av att de undre grannarna grälade, och det var inget litet gräl heller! Rakt genom golvet kunde man höra hur mannen skrek att hon skulle lämna nycklarna och aaaaaldrig mer komma tillbaka. De grälade och grälade och emellanåt eskalerade grälet till galna skrik och bank i golv och väggar. Varför lägger inte grälsjuka människor sina gräl lite senare så att folk kan få sova ifred?! Jag skulle dock upp en halvtimme senare då jag jobbade morgonpasset idag, så för min del var det okej, om än ett lite väl bryskt uppvaknande.
På jobbet var allt som vanligt. Men den morgontrötta tanten var lite extra trött dagen till ära. Tant ville inte gå upp, så jag gick in 5 ggr innan jag lyckades få henne till toaletten. -Bra, tänkte jag, nu löser sig resten. Men icke! Då fick hon för sig att jag var en karlaslusk, och jag fick därför inte ta av hennes nattlinne. Jag tappade tålamodet. -Nu får du klara dig själv! sa jag barskt och slängde plasthandskarna i papperskorgen. -Ja, då får jag väl göra det! snäste hon tillbaka, och jag lämnade henne på toaholken. Hade hoppats att kollegan kunde ta över, men nej då, hon skulle ha rast just då, så en stund senare fick jag gå in till tant Seg igen, och denna gång lyckades det tack och lov, men eftersom klockan var 11:30 fick det bli lite hastigt. Tant åt frukosten vid lunch, tittade på mig och frågade; -är du fortfarande arg?
------------------------------------------------

6 kommentarer:

D-C sa...

the what?! =O

fröken stistrup sa...

haha, alltså... det kan vara roligt med sura tanter också. Exakt vad jobbar du med förresten?

D-C sa...

Med sura tanter såklart! ;-)

fröken stistrup sa...

Jahaa, jag trodde det var tanter som var sura!

Anonym sa...

Tja, tanter i alla åldrar har väl rätt att vara morgon/förmiddagssega.(Fråga Lo)
Tycker du löste det rätt bra.

D-C sa...

Faster Gun:
Ja Lo kan vara seg på morgonen, och jag vet själv hur det känns!
Gränsen mellan hjälp och maktmissbruk är hårfin, och visst hade Tant kunnat få sova längre. Så jag inser nu i efterhand att jag kanske inte löste det bra alls! Men tack ändå Gun.