måndag, augusti 06, 2007

Löneförhandlingen

Det sägs att kvinnors löneutveckling är sämre än mäns delvis på grund av att kvinnorna biter ifrån mindre än männen. Huruvida det stämmer lägger jag i jämställdhetsforskares händer, men att de kvinnodominerande brancherna är lågavlönade är ett faktum man redan kommit fram till. Det är mer lönsamt att arbeta med maskiner än med människor.
-Är du en man eller en mus? frågade jag mig och min "manlighet" på jobbet idag. Inte vill du väl bli någon som aldrig vågar bita ifrån David? Inte vill du väl falla in i någon sorts nöjdhetsmissnöjd där saker aldrig förändras? Ett tag trodde jag mig vara en mus, men tillslut ryckte jag upp mig efter att ha stått och fingrat på en handkrämstub i köket ett tag. Jag skulle löneförhandla! Jag gick till chefen i andra änden av huset och framförde mitt ärende. -Nu ska jag vara så fräck att jag vill löneförhandla, sa jag lite vitsigt.
Men det var visst inte möjligt fick jag veta. Laila bläddrade i sina papper och berättade att vikariernas löner automatiskt hade höjts i början av sommaren. Skönt! Alltså behövde jag inte förhandla, jag kunde fortsätta vara mus och ändå få en högre lön.
Med hur mycket hade lönen höjts då?
3 kronor! Muspengar alltså.
Mina vänner; i år bör ni förvänta er finare julklappar! Höhö!

2 kommentarer:

Lo sa...

haha! låter strålade min musman! Vad rolig du är! :) När får du löneförhandla då?

D-C sa...

Tror det var någon gång i slutet av september, om ens då!