fredag, oktober 26, 2007

Farlig Flax med Fröken Flux



Med tanke på de äcklade reaktionerna på förra inläggets video blir jag här bara tvungen att lägga upp en till! Många missar att repet hamnar runt halsen på slutet, så håll utkik!
För ni som inte bekantat er nåt närmre med denna groteska figur kan jag med glädje ge lite bakgrundsinfo:
Aeon Flux har sänts på Mtv, först som miniepisoder, och sedan som längre halvtimmesavsnitt. Jag har dvd-boxen i hyllan och drar igång en rulle ibland när jag är på mitt mest morbida humör.
Aeon kan beskrivas som en slemsexuell, laglös, våldsam och makaber kvinna vilken arbetar som hemlig agent för att befria folket. Den maktgalne Trevor som planerar att ta över världen är hennes motståndare men också hennes största kärlek och älskare. Kärlek och hat lär ju ligga nära varandra, och med lätt avsmak (eller facination?) kan man betrakta deras små kärleksstunder i vissa avsnitt, likväl som deras fighter där Aeon i sin... erhm... uniform? far omkring längst med väggarna.
Det mest irriterande, men också det mesta intressanta med serien är att den sällan ger några enkla svar utan istället väcker frågor. Teman som religion, framtidsvisioner och fångenskap vs. frihet debatteras på de mest mystiska vis som antingen leder till nyfikenhet och insjunkande i filosofiska tankar, eller bara till total förvirring alternativt att man slänger ut dvd:n genom fönstret.

För den som inte fixar det tecknade spektaklet har man nu även gjort en spelfilm. Men är inte Charlize lite för vacker för att spela Aeon?!

Inga kommentarer: