onsdag, oktober 10, 2007

Intensivitet utan stress

Är inne i en ganska intensiv period just nu, och då får bloggandet stiga åt sidan till förmån för liv i äkta vara.
Snart får vi reda på resultatet på etnicitetstentan, och just nu läser jag en kurs om kvinnor och genus. Blir aningen tjatigt då jag redan läst liknande ting, men dock skönt att ha förkunskapen som krävs för ett självförtroende inför nästa hemtenta! Förra föreläsaren, Barbro, hade arbetat inom RFSU och varit runt världen och utbildat människor i sexualkunskap. Hennes humor och raka tilltag i talarstolen var fantastiskt upplyftande i en annars ganska stel teorivärld: ”Ja penisen kan ju se hotfull ut, men man borde smeka den mer. Det finns ju andra sätt att ha sex på än samlag. Vad bra det hade varit om det hade kommit ut en kondom automatiskt när det skulle behövas, kanske att vi har utvecklats så om 1000 år! Ja, jag är ju så gammal att det inte gör nåt om jag får HIV, jag ska ju snart dö ändå!”.
Annars i skolan är det nytt grupparbete som gäller med några trevliga människor. Idag var vi ute på studiebesök på fritidsgården Guts för flickor i Angered. Fick en fantastiskt bra intervju med en socionom som arbetar där, detta medan vi satt på sköna blomstermönstrade madrasser och blev bjudna på fika. Grupparbetet är relativt stort, men jag tror det kommer gå bra.
På hemmaplan har jag pysslat med att bränna skivor, skriva brev och klippa ihop Polen-film till min polska vänner som jag skickade iväg idag. Har också blivit allt duktigare på att laga min vegan-mat och åt goda grönsaksbiffar med bulgur till dagens lunch. I övrigt är det städning, handling, bokförsäljning och bokköp mm som står på listan, och jag är förvånad över hur väl mina rutiner faktiskt fungerar den här terminen. Har massor att göra, men det går så otroligt smidigt och utan någon större stress att det mest bara är roligt. Jag har dessutom fått reda på att jag kanske kan tillgodoräkna mig metodkurserna i kulturvetenskap så att jag slipper metodkursen på socionomprogrammet. Vad häftigt det vore att kunna vara mer eller mindre ledig under en hel månad! Skall lämna in ansökningspapperna på fredag. Upptäckte dessutom på det gamla studieintyget att jag fick VG på bägge metodkurserna, så det finns nog goda chanser till en soft november…

Inga kommentarer: