lördag, oktober 13, 2007

Frågan fick sitt svar

Jag tyckte att det var en intressant fråga att ställa, inte för att jag trodde att resultatet skulle bli annorlunda än vad det blev, utan mest på grund av frågans existensiella natur. Synen och hörseln - dessa sinnen som är så viktiga för oss; Tanken på att behöva välja bort något gör att man nästan får ont i magen!
Jag valde i den här enkäten bort min syn, och flera av er lär tycka att jag är knäpp. Det finns massor av saker jag inte skulle kunna göra utan min syn; rita, måla, klippa, klistra, fotografera, och allt annat av den karaktären som jag tycker om. Så varför valde jag bort min syn? Jo, för att jag vill kunna höra rösterna från de jag älskar. Jag har svårt att föreställa mig en värld helt utan ljud och den gemenskap ett vanligt samtal kan skapa. Man säger att ögonen är själens spegel, men då glömmer man ofta bort att en mycket stor del av personligheten sitter i rösten. Jag vill inte ägna resten av mitt liv åt att läsa mina vänners papperslappar där de skriver vad de har säga, det skulle inte bli detsamma.
Som blind blir jag handikappad och fumlig och förlorar förmågan att göra det jag tycker om, men som döv kommer jag att bli isolerad.


Till er som röstade: vilket alternativ valde ni, och varför?

3 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

jag röstade på hörslen. dels för att jag är ett film och tv-spelsfreak och dels för att man kan "känna" musik utan att höra den

Godot sa...

Jag valde bort synen för jag kan inte leva utan musik... :)

/Wanda

fröken stistrup sa...

Jag missade den undersökningen, men jag hade lagt min röst på att ta bort synen. Håller med Wanda. Livet utan musik? finns inte.