måndag, april 07, 2008

Broccoli- och ostpaj

C-vitamin är en antioxidant som skyddar mot fria radikaler och bidrar till bildningen av kollagen i bindväven. Den hjälper dessutom kroppen att ta upp järn, minns tex. i skolan hur man alltid fick juice istället för mjölk då det serverades blodpudding, och skyddar flera fettämnen i kroppen från att härskna.
Vid lindrig brist av C-vitamin blir man trött och kan få problem med blödande tandkött och försämrad sårläkning.
Det dagliga intaget av vitaminen bör ligga på ca 75 mg för en vuxen person, och störst chans att få den i sig är att äta frukt och bär, men även grönsaker innehåller en stor mängd C-vitamin, till och med broccoli...













Jag frågade Thimmi vad jag skulle inhandla på mitt veckliga besök på Willys, och han tyckte att jag skulle göra en broccolipaj. Jag improvicerade och knåpade ihop en ganska god paj vars hemmakokta recept jag vill dela med mig av här.

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
2 - 3 matskedar margarin
En skvätt yoghurt

Fyllning:
Lagom mycket broccoli för att fylla en pajform
En liten fetaost (eller mögelost för att få en skarpare smak)
Riven ost

Äggstanning:
Två ägg
2 dl grädde eller liknande
1 dl mjölk
Salt, peppar och kryddor efter behag

Mixa ihop pajdegen i en matberedare för bästa konsistens. Om den blir för kladdig; tillsätt mer mjöl.
Kavla ut degen och lägg i en pajform, skär av överflödet på kanterna.

Jag köpte fryst broccoli och hackade i mindre bitar och tog bort större delen av stjälken.
Lägg broccolin i pajformen och smula över fetaosten.
Häll på äggstanningen som bör vara ganska kryddstark då det främst är den som sätter smak på pajen.
Tillsätt lite riven ost på toppen.
Använd eventuell överbliven pajdeg till att skära smala längder att lägga som ränder eller rutmönster ovanpå.

Grädda pajen i ca 25 -30 minuter i 200 grader, eller så lång tid det tar tills äggstanningen är fast.

Låt svalna och servera med sallad, gärna med valnötter eller pinjenötter i för att fånga upp den nötiga smaken från osten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gud, vad gott det lät med denna paj!
*snor receptet*
;)

/Wanda

Anonym sa...

Gud, vad gott det lät med denna paj!
*snor receptet*
;)

/Wanda