söndag, april 27, 2008

Ett manligt konsumtionsfenomen

Ett intressant fenomen som växt sig ganska stort på senare år är skönhetsindustin för män. Marknadsförarna satsar hårt för att få greppet om den tidigare så ovilliga kundgruppen och numera finns det mesta som förr reserverats främst för kvinnor även för snubbar.
Vi män kan färga håret, styla det med diverse hårvårdsprodukter, vi kan använda hudkräm och skrubbkräm och vi kan sminka oss. Men det lustiga i karusellen är hur produkter för män lyfts fram. Förpackningarna skall helst uteslutande vara gråa, blåa eller svarta och möjligvis att lite oranget är okej, och det ska tydligt synas att de just är till "for men". Vi kan alltså göra allt som kvinnor kan men då måste grejerna se så "maskulina" ut som möjligt och de manligaste av alla kändisar måste med sina basstämmor säga att det är helt okej att vårda sin hy i reklamfilmerna. En kompromiss som är ganska komisk tycker jag!

http://manolo.se/

3 kommentarer:

Lo sa...

ja det är knäppt, huden kan ju inte veta om krämen är för kvinnor. hihi

Anonym sa...

Hade den vita soffan inte varit nersmutsad av hur mycket fläckar som helst, och hade vi inte haft två svarta katter hade jag också tyckt det! =)

D-C sa...

J:
Aha, ja svart mot vitt är ingen hit. Då har du gjort ett bra val!