torsdag, april 10, 2008

Hedersrelaterat våld?

För en tid sedan hade vi en diskussion i skolan där hedersrelaterat våld togs upp, något som vi även talade en hel del om när jag läste kursen om etnicitet.
En grupp föreslog att man borde ta bort stämpeln "hedersvåld" då den segregerar och särskiljer vissa grupper, och att man istället bör kalla allt våld gentemot kvinnor som härrör främst från män som ett "utslag av patriarkatet".

Jag brukar ibland säga att man ska bli gränslös, att gränser skapar missförstånd och onödiga barriärer mellan grupper, men i det här fallet funderar jag på om ett sådant ställningstagande verkligen fungerar. Jag tycker nämligen att ovanstående Är två olika typer av våld även fast de båda kan sägas sprungna ur ett patriarkat. Våld mot en kvinna i hemmiljö av en man ser jag som ett resultat av mannens bräckliga psyke, ett sätt att skaffa sig makt och dominans genom att förtrycka kvinnan både psykiskt och fysiskt. Men hedersrelaterat våld innebär inte ett tvåpartsförhållande utan ett fenomen på gruppnivå där familjen/släkten är inblandad på så sätt att man förtrycker kvinnan för att skydda familjens heder utåt. Alltså är fler inblandade i den typen av våld och det har ett annat syfte.

Jag tycker att man i Sverige ofta är så måna om att vara politiskt korrekta att man väljer att blunda för problem, att poängtera ett problem skulle ju vara "att stigmatisera vissa typer av grupper" brukar man säga och så förlägger man istället problemet på samhällsstukturer som i det här fallet patriarkatet. Men det synsättet tycker jag ibland har en förmåga att befria individen från ansvar. Då man ständigt förlägger problemen på samhället missar man att samhället byggs upp av enskilda individer och grupper, och hur ska man på ett effektivt sätt kunna arbeta mot kvinnovåld om man börjar i fel ände? Självklart ska man arbeta med de strukturer som gör det möjligt för sådant här att ske, men man får samtidigt inte glömma att det bakom dessa strukturer finns individer och grupper som själva bär ansvaret för sina handlingar, liksom att det är skillnad på våld och våld och att man därför kanske behöver göra skillnad även på åtgärderna. Att erkänna och lyfta problem gör att man kan lösa dem.


http://www.youtube.com/watch?v=hU5UeM1vQP8

Inga kommentarer: