söndag, september 28, 2008

Den finulige Luka - Om konsten att rita

Jag förstår inte varför ritandet alltid kommer i andra hand numera! Det fotas, det filmas och det skrivs men teckning och måleri verkar vara bortglömt, och det är synd med tanke på hur meditativ konstformen är; Det behöver inte bli vackert för att skänka avslappning. Kanske handlar det om att jag i film och foto finner det enklare att använda symbolism och väcka tankar?

Men igår fick jag ett litet fnatt då jag talade med min nät-vän Luka. Luka är konstnär och har haft sina tavlor på utställning och hans fokus är små figurer han kallar "finuler". Finulerna attraherar mig då jag alltid gillat små mystiska varelser och själv ritar liknande saker då jag sitter på föreläsning med blocket i knät.
Jag frågade Luka om han ville rita av mig, men med sin vanliga charm sa han bara att jag "är för fin för att ritas av". Har ju fått namnet "FinDavid" av honom! Uppenabarligen tyckte jag inte detsamma om Luk så jag ritade porträttet ovan som han tyckte mycket om och la upp i sin klubb och i sitt fotoalbum. Kul!

Eftersom Luka själv är så bra på att rita länkar jag nedan till hans hemsida där han också har en webbshop med sina motiv.

http://hem.passagen.se/luka_/

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbara krumelurer! :)

/W