tisdag, juni 30, 2009

Att minnas en nära - att hållas på avstånd

På väg till och från Göteborg åker jag under Angeredsbron och vid dess fäste har sedan många år upprättats en minnesplats där små ljuslyktor, blommor och annat tidigare placerats ut emellanåt. Ibland har man även använt sprayfärg och skrivit på broväggen. Vill minnas att en viss "Jonny" var föremål för hälsningarna och jag tänker att det kanske var någon som valde att kasta sig ut från bron, som inte orkade leva längre.
Dock har minnesplatsen gång på gång sopats bort av renhållare, texterna på väggen har man snabbt tvättat bort.

Med koppling till utställningen om det offentliga rummet jag besökte för en tid sedan blir detta förfarande mycket intressant. Vem äger egentligen den offentliga miljön, vem äger rätten att minnas en bortgången vän på en stenmur och vem äger rätten att gång på gång tvätta bort detta minne?
Jag blir irriterad över att man inte låter minnesplatsen få finnas kvar, över hur lagar och regler som finns till för människor ibland slätar över själva mänskligheten.

Det senaste jag såg på brofästet var en svart silhuett med ett lysande rött hjärta i bröstet.
Det är borta nu.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Jag vet inte om det stämmer men jag hörde en gång att de alltid tar bort sådana minnesplaster för, först och främt, att man inte ska få tankar/inspiration till något samt att folk som kör förbi inte ska behöva bli illa till mods. Alltså att de gör så även vid trafikolyckor och likanden. Men jag vet inte...

D-C sa...

Låter skumt med det medieflöde vi har idag att ett hjärta med ett namn och några ljus skulle få folk att hoppa utför broar. Känns som att man inte litar sig på människans förmåga i så fall.

Anonym sa...

Tror att det gick en dokumentär för ett tag sen om just Jonny och hans polare. Hur det gick för dem etc. GHB var inblandat och allmän tristess. Tragiskt att Jonny inte orkade leva...

Anna sa...

"Jag vill inte leva detta livet" heter dokumentären som handlar om tiden efter Jonnys död.
Killarna använde(r)GHB och filmen visar hur jävla illa det kan gå...

D-C sa...

Vad intressant att få mer information om detta, ska kolla upp!
Tack ska ni ha.