torsdag, juni 25, 2009

Sommar på jobbet

Inbäddat i grönska i ett sött bostadsområde ligger mitt sommarjobb. Där frodas ångest, dubbla personligheter, självmordstankar, självdestruktivitet och aggressivitet. Dessutom lika många piller.
Mitt jobb som boendepedagog innebär att stötta i vardagen genom rutiner och genom att avleda från negativa tankar, hjälpa i kontakten med samhället och dokumentera det som händer.
Än så länge har inte särskilt mycket hänt, två av de mer "utmanande" individerna är frånvarande och de övriga tre tar inte upp alltför mycket tid, snarare för lite. Många dötider blir det, men då vädret är fantastiskt tar jag chansen att sitta ute i solen och fortbilda mig med böcker från "klokhyllan". Läser för tillfället en vardagsskildring från en "dampfamilj" och en berättelse om en barndom i missär. Senare planerar jag att åter dyka ner i psykoanalysens spännande värld.

Inga kommentarer: