fredag, juni 05, 2009

EU-valet 2009

Finns det något svårare än att bestämma sida och göra ett val? Nej antagligen inte, men vi tvingas ändå ständigt att göra nya val och reflektera över konsekvenserna.

Att EU-valet varit på tapeten en tid är helt perfekt eftersom en stor del av den kurs jag nyss avslutat handlat om EU; om dess integration och hur den påverkar Sveriges välfärdsstat.
För en gång skull kan jag säga mig ha kunskap om EU:s processer och den har jag de senaste veckorna kunnat förankra på något verkligt som berör oss alla.

EU:s viktigaste mål är att främja den ekonomiska utvecklingen. Även de socialpolitiska försöken handlar om att ekonomin i Europa skall främjas via fri rörlighet och genom att människor kommer ut på arbetsmarknaden. Absolut inget konstigt med det, ekonomi är ju ändå grunden för vår välfärd och en väl fungerande arbetsmarknad krävs för att kunna finansiera den relativt höga nivå av välfärdstjänster som vi i Sverige kan ta del av. Men den fria marknaden kan också vara förrädisk just för att den egentligen inte tar någon hänsyn till något annat än pengar. Vissa mänskliga behov liksom utsatta grupper kan riskera att fara illa i dess framfart.

Idag röstade jag i valet, men att rösta höger, när ekonomisk tillväxt redan är det huvudsakliga fokuset för EU, skulle inte gynna någon. Jag röstade åt andra hållet för att det behövs krafter som drar just åt det hållet; som poängterar vikten av den sociala politiken. Jag tror på balans och hoppas att EU:s nationer är kloka nog att se värdet av att värna om dem som inte passar på en hårt konkurrerande marknad där social dumpning - om vi inte ser upp - kan komma att bli en negativ konsekvens ur ett välfärdsperspektiv.

Glöm inte att rösta på söndag!

1 kommentar:

Anonym sa...

bra gjort! jag ska försöka ta mig till en vallokal idag :)
Lo